131
De aannemer mocht de zoden "spitten aan de
Oost zijde van de Oude groote sloot te begin
nen even benoorden de drijfbreg (een brug over
de sloot) en vervolgens Noord op, aan weder
zijde van 't wagenslag (wagenspoor) aldaar".
De Oude Grootesloot liep vanaf de Den
Kooghpolder zuid-noordwaarts door Het Oude
Landt naar de zeedijk.
Deze sloot, op oude kaarten ook Oude
Zandvaart, Zandvaart en Zandsloot genoemd, is
nu bekend als de Molensloot.
De naam komt van de meelmolen die, even ten
noorden van de Huisduinerweg, bij de sloot
gestaan heeft.
Beschulpen van de binnendijk
Voor een Helderse weg langs de zeedijk was het
effenen en tonnenrond maken niet meer genoeg.
In circa 1820 ging het gemeentebestuur dan ook
over tot een aanbesteding van het "beschulpen
van den binnendijk aan den Helder".
Het toenemende paard en wagen en karrenver-
keer, aan de landzijde van de Marsdiepdijk,
maakte wegbedekking noodzakelijk.
De schelpen moeten gelegd worden vanaf de
voormalige visafslag aan de Langestraat
(Vismarkt), westwaarts tot de bebouwing van de
Artilleriestraat en oostwaarts tot aan het "Wapen
van Haarlem", een logement nabij de visafslag.
In de huidige situatie: de historische Dijkweg
achter de hofjes van de Dorus Rijkersstraat.
Uit de "conditie en voorwaarden" blijkt dat het
secuur werk was "den aannemer zal het midden
van den binnendijk moeten beschulpen ter
breedte van een halve Roede Rijnlandsch of vijf
ellen zes palm vijf duijm Nederlandsche maat".
Men kende vele lengtematen die door een voor
voegsel als Rijnlandsch, Zijpsedijck, Honds-
bossche of Huijsduijner van elkaar werden
onderscheiden. Het zou te ver voeren om hier
op in te gaan.
De schelpenlaag moest een dikte hebben van
"vier duijm of een palm en vier streepen overal
gelijk en evenredig geslegt".
Vanaf de huizenkant "afwaterend naar de bui
tenkant of lage kant der dijk zonder eenige
Dank zij de normalisatie
zijn allerlei eeuwenoude
lengte-en oppervlakte-
maten in onbruikt geraakt.
Een gangbare lengtemaat
was de roede, die toch nog
van regio tot regio kon
verschillen: de Rijnlandse
roede kwam overeen
met thans 3,767 meter,
de Zijpse dijken roede
was iets groter: 3,829 meter,
de Hondsbossche roede
juist iets kleiner: 3,42 meter,
terwijl de Huisduiner roede
ruim een meter langer was
dan de Rijnlandse,
namelijk 4,789 meter.
kromme bogten dan alleen die van de strekking
der dijk zelve".
De schelpen moesten goede, harde witte zee
schelpen zijn "zoals men gewoon is tot het
beschulpen van dijken of paden te bezigen".
RENS SCHENDELAAR
Bronnen:
Gemeentearchief Den Helder,
inventarisnummer 145 besteding
openbare werken
Rijksarchief Haarlem,
verzameling topografische kaarten
en tekeningen