braak en ook niet over het gras van de te spitten graszoden voor de kruin. Wegenonderhoud Tijdens de winter van 1788 hadden de schout en schepenen veel werk aan te besteden. "Het inploegen of steeken en tonnerond leggen van de wegen in 't Nieuwland alhier". De wegen werden onderverdeeld in parken en de specifieke voorwaarden werden per park beschre ven. "Op dit park beginnen bij "t pompke tus- schen Heijlegarde en de Helder te reekenen van 't pompke Zuijd op na de bulle nolle en van daar N:0 op tot aan 't pompke op de Kruijsweg. De laagtens die in de weg zijn tusschen pompke en de bulle nolle moet van de kant van 't voetpad en van de greppelkant eguaal ingeslegt en de laag tens opgevult werde, van de bulle nolle na 't pompke op de Kruijsweg de kante inslegten en tonnerond maken". Dit was een gedeelte van de voormalige zeedijk Den Kooghdijck later bekend als de Rijweg naar de Helder. Vanaf de Bulle Nolle, een duingebiedje bij Heiligenharn (nu school De Lichtbaak) liep de weg vanaf de Jan Verfailleweg achter motel Bethlehem langs, om met een bocht over het Churchillpark op de Javastraat, bij "'t pompke op de Kruijsweg (Javastraat) uit te komen. Een pompke of pomp was een van hout gemaakte doorgang (duiker) in de grond om het water onder de weg door te laten lopen. Noordelijk van de Javastraat af liep deze oude zeedijk door de wijk Oud Den Helder naar het Marsdiep. De werkzaamheden eindigden in de Jacob van Heemskerckstraat waar het Nieuwiel lag. "Op het park beginnende bij Niewiel (wiel of waal is een kolk, plas die na een dijkbreuk is ont staan, of van een overstroming is overgebleven) tot over 't pompke en van daar tot aant andre pompke zal den aannemer 't gat bij Brekwiel (waarschijnlijk de oude dijkdoorbraak tussen Bankastraat en RW.A. Singel) aan de Noordzijde vlak moeten inslegten met de spe cie van de kant van de greppel en de greppel Zuijd op dieper maken." Een ander park liep "van de uijtwateringsluijs af over 't pompke op het kruijs tot aan de uijt- gegravensloot - van de sluijs tot aan 't pompke met de kanten inslegten en eguaal vlak maken. Van 't pompke N:op tot aan de uijtgegraven- sloot van 't land Zolbergen en Cornelis Vet opvullen met de hoogtens die daar zijn en zoo voorts Noord op Aan de oostzijde van de hoek Sluisdijkstraat - Parallelweg lag de sluis. Hier werd het Helderse polderwater van de dijk- en tochtslo ten afgevoerd. Langs de Buijten Sluijssloot oostwaarts naar de Nieuwediep: de sloot stroomde aan de huidige Sluisdijkstraat over het Rijkswerfterrein naar het Nieuwediep en kwam uit iets ten zuiden van de Zeedoksluis. Zuidwaarts vanaf de sluis kon het water door het Grote Brug Zwin over de Schootervlakte naar de wadgeultjes. Aan de noordzijde van de polder lag de Uijtgegravensloot ter hoogte van de huidige Kerkgracht en Loodsgracht. Het zand van deze sloot werd van 1772-1774 afgegraven voor de aanleg van de dijk ter hoogte van de latere fortifi catie Oostbatterij (Navgis) achter de Kanaalweg. Jaren later werd de sloot vergraven tot een gedeelte van het Helders Kanaal, nu bekend als Kerkgracht en Loodsgracht. Bovenstaand beschreven weg liep dus vanaf het schuine gedeelte van de Parallelweg over de spoorrails achter het postkantoor langs, via de Polderweg naar de dijk. Het mollen van de zandwegen. Ten "Raadhuijse te Huijsduijnen" kwamen op 8 augustus 1793 de baljuw en zijn schepenen bij een voor de aanbesteding van "het gelijk maken van hoogtens in de laagtens in het dorp Huijsduijnen te mollen zoo als het zelve door Scheepenen zal worden aangewesen". Men wilde de zandwegen in het dorp Huisduinen van oneffenheden zoals kuilen en zandhopen ontdoen door middel van een mol- bord. "Deese besteeding geschied bij de dag te beginnen aan staande Maandag 12e deeser met twee paarden voor het molbord voorsien met een manschap deskundig aan de mollen". 129

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1993 | | pagina 33