77 Hoop" was gegleden. Wie deze naam aan de werf gaf is niet bekend; was het Korff of waren het de drie nieuwe eigenaars die in deze naam hun toekomstverwachtingen tot uiting hadden gebracht? Naar Londen Naast hun belangen bij "De Hoop" hadden zij ook belangen bij de rederij. De Heldersche en Nieuwedieper Courant van 2 maart 1846 berichtte dat wekelijks een afvaart zou plaats vinden van den Helder (Nieuwediep) naar Londen voor het vervoer van passagiers, goede ren, hoom- en slachtvee. "Tot verdere inlichtin gen gelieve men zich te vervoegen bij Van Ulphen en Ruys, cargadoors te Amsterdam of bij Gebr. Zur Mühlen en Taylor, scheepsmag- naten aan het Nieuwediep". Enige jaren later, op 1 november 1852 berichtte hetzelfde blad dat de Minister van Binnenlandse Zaken op 25 oktober van dat jaar "aan de heren Gebr. Zur Mühlen en Taylor, makelaars en scheepsmagnaten aan het Nieuwediep, onder zekere bepalingen tot wederopzeggens vergun ning had verleend voor een geregelde stoom- bootdienst tot het vervoer van reizigers en goe deren tussen den Helder, Texel en Harlingen". Deze eerste stoombootdienst op Texel sloot min of meer aan op de door Zur Mühlen onderhou den lijndienst van den Helder op Amsterdam. "Gedissolveerd" Na ruim dertig jaren berichtte de Heldersche en Nieuwedieper Courant van zondag 24 augustus 1862 het volgende: "Bij onderhandsche acte, op den 31 Ju lij 1862 geteekend, hebben de onder- geteekenden verklaard, dat de Vennoot schappen, bestaan hebbende onder de firma van Gebroeders Zur Mühlen en Taylor en onder de firma van Gebroeders Zur Mühlen bereids met den eersten junij 1860 zijn gedessolveerd en opgehouden hebben te bestaan". Een en ander vond zijn oorzaak in het uittreden van Barend uit het bedrijf. Bij onderhandse akte van 18 oktober 1864 droeg hij zijn onverdeelde aandeel of een vierde gedeelte over aan zijn Helderse botters met de scheepswerf "De Hoop" op de achtergrond

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1993 | | pagina 13