1945 - zou het Schnellbootwapen 8 flottieljes omvatten. LOGISTIEK CONCEPT De bevoorrading omvatte onder meer materiaal voor het casco van de S-Boote (hout!), diesel motoren (Daimler-Benz), intendance, werven, arsenalen en de bouw van betonnen onderko mens (Organisation Todt en Reichsarbeits- dienst). reeds in november 1939 werden door de Wehrmacht de plannen voor de zgn. West- feldzug uitgewerkt. Na het uitbreken van de oor log, o.a. tegen Nederland (mei 1940), toen S- Bootflottieljes in het Kanaal opereerden, werd de FdT (Führer der Torpedoboote) in Sche- veningen gestationeerd. Als hoofdsteunpunt met grote werf- en dokcapaciteit kwam Rotterdam in aanmerking (Wilton, Gusto, Schiedamwerf). De S-Boote werden ondersteund door moeder schepen, die echter een makkelijke prooi ople verden voor de geallieerden. Toen werd besloten betonnen onderkomens voor de S-Boote te bou wen, met woon-, werkplaats- en bevoorradings capaciteit. S-Bootbunkers werden in 1940/41 gebouwd in Cherbourg, Boulogne, Ostende, Rotterdam en IJmuiden. I-herin konden 4 a 8 S-Boote onderge bracht worden. Vanaf 1942 werd een S- Bootbunker van twee verdiepingen ontwikkeld, die in de onderste afdeling plaats bood aan 14 S- Boote, 4 dokken, werkplaatsen en voorraad- ruimten en op de bovenverdieping plaatsruimte voor twee ^-Rootflottieljes. Dit type bunker was bestemd voor IJmuiden, Den Helder, Rotterdam, Cherbourg, L'Aber- vrach en Lazardrieux. Ook voor Peter Port op het eiland Guernsey was een dergelijke reuzen- bunker gepland. Bovendien was er voor IJmuiden nog een optie voor de bouw van een superbunker met 42 lig plaatsen. Ook werd nog in 1943/44 voor Dubrovnik en Cataro aan de Dalmatische kust opdracht voor de bouw van S-Bootbunkers gegeven. Geen van deze reuzen- en superbunkers was voor het eind van de oorlog operationeel. Het verst gevorderd waren de standaardbunkers in IJmuiden en Den Helder, waarmee men in 1943 was aangevangen. Bovenstaande gegevens zijn ontleend aan het artikel "Logistische Unterstützung der deut- schen Schnellbootwaffe im Zweiten Weltkrieg" door Herbert Barkmann in "Marine-Rundschau" 3/1987. Rest de vraag: Wat is er bekend van de bouwac tiviteiten in Den Helder, waarvan in het artikel sprake is en die worden ondersteund door een illustratie die betrekking heeft op onze stad, met vermelding dat met de bouw van de S- Bootbunker is begonnen in 1944, die echter noodgedwongen moest worden beëindigd bij het einde van de krijgshandelingen in 1945. WIE WEET HET ANTWOORD? W. CONIJN Naar dit ontwerp zouden de Duitsers een haven voor „Schnellboote" in Den Helder bouwen. In hoeverre de plannen tot uitvoering zijn gebracht, is nog steeds een raadsel.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1992 | | pagina 6