1945 - zou het Schnellbootwapen 8 flottieljes
omvatten.
LOGISTIEK CONCEPT
De bevoorrading omvatte onder meer materiaal
voor het casco van de S-Boote (hout!), diesel
motoren (Daimler-Benz), intendance, werven,
arsenalen en de bouw van betonnen onderko
mens (Organisation Todt en Reichsarbeits-
dienst).
reeds in november 1939 werden door de
Wehrmacht de plannen voor de zgn. West-
feldzug uitgewerkt. Na het uitbreken van de oor
log, o.a. tegen Nederland (mei 1940), toen S-
Bootflottieljes in het Kanaal opereerden, werd
de FdT (Führer der Torpedoboote) in Sche-
veningen gestationeerd. Als hoofdsteunpunt met
grote werf- en dokcapaciteit kwam Rotterdam in
aanmerking (Wilton, Gusto, Schiedamwerf).
De S-Boote werden ondersteund door moeder
schepen, die echter een makkelijke prooi ople
verden voor de geallieerden. Toen werd besloten
betonnen onderkomens voor de S-Boote te bou
wen, met woon-, werkplaats- en bevoorradings
capaciteit.
S-Bootbunkers werden in 1940/41 gebouwd in
Cherbourg, Boulogne, Ostende, Rotterdam en
IJmuiden. I-herin konden 4 a 8 S-Boote onderge
bracht worden. Vanaf 1942 werd een S-
Bootbunker van twee verdiepingen ontwikkeld,
die in de onderste afdeling plaats bood aan 14 S-
Boote, 4 dokken, werkplaatsen en voorraad-
ruimten en op de bovenverdieping plaatsruimte
voor twee ^-Rootflottieljes.
Dit type bunker was bestemd voor IJmuiden,
Den Helder, Rotterdam, Cherbourg, L'Aber-
vrach en Lazardrieux. Ook voor Peter Port op
het eiland Guernsey was een dergelijke reuzen-
bunker gepland.
Bovendien was er voor IJmuiden nog een optie
voor de bouw van een superbunker met 42 lig
plaatsen. Ook werd nog in 1943/44 voor
Dubrovnik en Cataro aan de Dalmatische kust
opdracht voor de bouw van S-Bootbunkers
gegeven.
Geen van deze reuzen- en superbunkers was
voor het eind van de oorlog operationeel. Het
verst gevorderd waren de standaardbunkers in
IJmuiden en Den Helder, waarmee men in 1943
was aangevangen.
Bovenstaande gegevens zijn ontleend aan het
artikel "Logistische Unterstützung der deut-
schen Schnellbootwaffe im Zweiten Weltkrieg"
door Herbert Barkmann in "Marine-Rundschau"
3/1987.
Rest de vraag: Wat is er bekend van de bouwac
tiviteiten in Den Helder, waarvan in het artikel
sprake is en die worden ondersteund door een
illustratie die betrekking heeft op onze stad, met
vermelding dat met de bouw van de S-
Bootbunker is begonnen in 1944, die echter
noodgedwongen moest worden beëindigd bij
het einde van de krijgshandelingen in 1945.
WIE WEET HET ANTWOORD?
W. CONIJN
Naar dit ontwerp zouden de Duitsers een haven voor „Schnellboote" in Den Helder bouwen. In hoeverre de
plannen tot uitvoering zijn gebracht, is nog steeds een raadsel.