30
heid", als oproer of hongersnood dreigde,
mocht de gemeentelijke overheid zelf armen
gaan ondersteunen.
De wet bevatte ook de bepaling dat de gemeen
tebesturen de administratie moesten voeren van
de domicilie-van-onderstand-regeling. Die be
paling kwam er op neer dat een behoeftige tot
last was/kwam van zijn of haar geboorteplaats.
Dus iemand die in de Zijpe geboren was maar
in Helder woonde en daar armlastig werd,
kreeg in eerste instantie ondersteuning van de
gemeente Helder, die dat weer verhaalde op de
Zijpe.
OPENBARE VEILIGHEID
De kosten van het "policie-wezen" bedroegen
f 2950, waarvan f 2500 voor tractement. De
Helderse nachtwacht dienst werd gereorgani
seerd; er werden nu tien mensen speciaal voor
deze dienst aangewezen tegen een beloning
van f 300 de man.
"Den 12den Februarij, de Hollandsche kof
Amsterdam, geladen met wijn, en gevoerd
geweest door den kapitein H.W. Wortelboer.
Het schip is verlaten en masteloos in zee
gevonden en door de sleepboot De stad
Amsterdam in het Nieuwediep gebragt. Wat
aangaat de equipage, deze is door een vis-
schersschuit gered, terwijl de gezagvoerder
later aan het Nieuwediep is aangekomen, om
het beheer over schip en lading weder op zich
te nemen".
De kosten hiervoor bedroegen in 1854 f 400
voor het onderhoud van de spuiten en f 240
voor tractementen en andere onkosten.
Er was nog steeds geen gazverlichting, "hoe
wel de wensch daartoe meer en meer algemeen
wordt". De gemeenteraad trok zich in dit jaar
deze zaak aan en droeg aan een bijzondere
commissie uit zijn midden een onderzoek daar
omtrent op. De straatverlichting door middel
van olielantaarns kostte f 3800.
Dit had vijf "gevangenen-vertrekken", waar op
31 december echter niemand in zat.
In 1854 werden 25 mannen en 10 vrouwen aan
gehouden, negen personen werden gegijzeld
wegens boeten.
Zeven mannen en drie vrouwen hoorden een
veroordeling van maximaal een maand tegen
zich uitspreken.
In totaal zaten 54 mensen 201 dagen in het
Huis van Bewaring, gemiddeld 2 tot 4.
WATERSTAAT
Door de koopvaarderssluis te Nieuwediep voe
ren in dit jaar 1768 zeeschepen, 15 houtvlotten
en 3626 binnenvaartuigen. Er werd nog steeds
voortgebouwd aan de nieuwe koopvaarders
schutsluis in het Noordhollands kanaal; in 1854
werd daarvoor uitgegeven f 121.312,70.
Het geringere aantal houtvlotten hangt samen
met het uitvaardigen van een voorlopig regle
ment op het "zamenstellen en varen van hout
vlotten in de koopvaarders binnenhaven te
Nieuwediep en in het Groot Noord-Holland-
sche Kanaal". In het belang van de overige
scheepvaart wilde men de vrijheid "tot vlotten"
beteugelen.
De 's Rijkszeehaven het Nieuwediep was in
een gunstige toestand: de diepte bleef nage
noeg gelijk.
Het plankierwerk werd uitgebreid en aan alge
meen onderhoud werd f 34.000 uitgegeven, zo
ook bij de scheepstimmerwerf van "den heer
Taylor".
"Reeds sedert eenige jaren is de opzigter bij de
provinciale werken (aan den Helder) aldaar, de
Heer C. van der Sterr, begonnen dagelijks
meteorologische waarnemingen te doen en te
registreeren.
De uitkomsten van die waarnemingen worden
elke maand in een tabel bijeengezameld en op
die wijze aan het koninklijk instituut van inge
nieurs medegedeeld.
Stranding
Brandweer
Huis van Bewaring
Meteorologisch observatorium