Piraten op het Marsdiep
110
In de financiële verslagen is ook niet een be
taling van f 75,- per jaar terug te vinden, zijnde
de vergoeding van de polder Het Koegras als
bijdrage in de kosten van bewaking. Indien de
betalingen werkelijk hebben plaatsgevonden,
dan kennelijk niet aan HIJSM. Soortgelijke be
talingen staan namelijk van andere gemeenten
steeds wel vermeld, vaak met lagere bedragen.
Vanaf 1893 vermelden de jaarverslagen van de
HIJSM wel de uitvoering van de overeenkomst
betreffende de bewaking. In dat jaar wordt naast
de overweg een stenen wachterswoning
gebouwd voor de prijs van f 3914,52. In 1894
wordt voor de afwerking van de woning nog een
bedrag van f 429,34 betaald.
In 1895 worden de nog steeds aanwezige afsluit
hekken vervangen door wipsluitbomen met ijze
ren hangwerken voor de prijs van 285,95.
Bespraken we een vorige keer de activiteiten
van een kaapvaarder in 1674, meer problemen
hadden de koopvaarders met de piraten. Hun
piraterij, de "vrije nering" genaamd, was een tak
van bedrijf waarin zich ook lieden van
Nederlandse afkomst niet onbetuigd hebben
gelaten.
Deze spoorbomen worden tevens dichter bij de
spoorbaan geplaatst.
In 1902 wordt bij de overweg een houten wach
tershokje voor het bedienend personeel ge
plaatst. De dienstdoende wachter moet tijdens
zijn dienst in of bij het wachthokje verblijven en
mag niet langer in zijn naast liggende woning
"thuis zitten".
Ook werden in 1902 vier extra wachters voor de
Helderse lijn in dienst genomen waarvan één
voor het traject Den Helder - Anna Paulowna.
Deze wachters doen afwisselend bij verschillen
de overwegen dienst.
Tot 1916 worden er geen bijzonderheden meer
over de overweg in de Middenvlietweg in de
verslagen van de HIJSM vermeld.
PETER COLLET
Een van hen was Claes Gerritsz Compaen van
Oostzaan (1587 - ca. 1665). Aanvankelijk was
hij kaapvaarder, maar tussen 1621 en 1627
pleegde hij zeeroof, waarbij hij vriend noch vij
and ontzag. Hoewel de Staten van Holland de
illegale handelwijze van de zeerovers bestreden
en veroordeelden, schonken zij Claes Compaen
toch een pardonbrief wegens de door hem aan
de Spanjaarden toegebrachte schade.
Minstens zo bekend als Compaen was de Duin
kerker zeevaarder en berucht zeerover Jean Bart
(ca. 1651 - 1702). Gedurende de Negenjarige
Oorlog was hij gezagvoerder bij de Franse mari
ne, in welke functie hij door nieuwe strategische
en tactische methoden zware schepen schade
toebracht aan de vloten van de Republiek en
Engeland. Zijn opleiding ontving hij voor een
deel op de Hollandse vloot onder leiding van
admiraal De Ruyter.
Met een gering aantal schepen kruiste Jean Bart
in 1696 voor de vaderlandse kust, wachtend op
een rijke uit de Oost komende retourvloot van
De in 1696 geslagen gedenkpenning