Piraten op het Marsdiep 110 In de financiële verslagen is ook niet een be taling van f 75,- per jaar terug te vinden, zijnde de vergoeding van de polder Het Koegras als bijdrage in de kosten van bewaking. Indien de betalingen werkelijk hebben plaatsgevonden, dan kennelijk niet aan HIJSM. Soortgelijke be talingen staan namelijk van andere gemeenten steeds wel vermeld, vaak met lagere bedragen. Vanaf 1893 vermelden de jaarverslagen van de HIJSM wel de uitvoering van de overeenkomst betreffende de bewaking. In dat jaar wordt naast de overweg een stenen wachterswoning gebouwd voor de prijs van f 3914,52. In 1894 wordt voor de afwerking van de woning nog een bedrag van f 429,34 betaald. In 1895 worden de nog steeds aanwezige afsluit hekken vervangen door wipsluitbomen met ijze ren hangwerken voor de prijs van 285,95. Bespraken we een vorige keer de activiteiten van een kaapvaarder in 1674, meer problemen hadden de koopvaarders met de piraten. Hun piraterij, de "vrije nering" genaamd, was een tak van bedrijf waarin zich ook lieden van Nederlandse afkomst niet onbetuigd hebben gelaten. Deze spoorbomen worden tevens dichter bij de spoorbaan geplaatst. In 1902 wordt bij de overweg een houten wach tershokje voor het bedienend personeel ge plaatst. De dienstdoende wachter moet tijdens zijn dienst in of bij het wachthokje verblijven en mag niet langer in zijn naast liggende woning "thuis zitten". Ook werden in 1902 vier extra wachters voor de Helderse lijn in dienst genomen waarvan één voor het traject Den Helder - Anna Paulowna. Deze wachters doen afwisselend bij verschillen de overwegen dienst. Tot 1916 worden er geen bijzonderheden meer over de overweg in de Middenvlietweg in de verslagen van de HIJSM vermeld. PETER COLLET Een van hen was Claes Gerritsz Compaen van Oostzaan (1587 - ca. 1665). Aanvankelijk was hij kaapvaarder, maar tussen 1621 en 1627 pleegde hij zeeroof, waarbij hij vriend noch vij and ontzag. Hoewel de Staten van Holland de illegale handelwijze van de zeerovers bestreden en veroordeelden, schonken zij Claes Compaen toch een pardonbrief wegens de door hem aan de Spanjaarden toegebrachte schade. Minstens zo bekend als Compaen was de Duin kerker zeevaarder en berucht zeerover Jean Bart (ca. 1651 - 1702). Gedurende de Negenjarige Oorlog was hij gezagvoerder bij de Franse mari ne, in welke functie hij door nieuwe strategische en tactische methoden zware schepen schade toebracht aan de vloten van de Republiek en Engeland. Zijn opleiding ontving hij voor een deel op de Hollandse vloot onder leiding van admiraal De Ruyter. Met een gering aantal schepen kruiste Jean Bart in 1696 voor de vaderlandse kust, wachtend op een rijke uit de Oost komende retourvloot van De in 1696 geslagen gedenkpenning

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1992 | | pagina 14