72 hadden "nog steeds met vrij hevige schurft" te kampen. De koemelk werd op de boerderijen verwerkt tot boter en kaas, respectievelijk 25.000 en 100.000 kg. De melkfabrieken kende men toen nog niet. De boter en de kaas werden door de handelaren opgekocht "aan de huizen der landlieden" en naar de Zuidhollandse mark ten gebracht of naar Engeland verkocht. Vanuit de Helderse haven werden ook 3898 runderen (inclusief kalveren), 31.293 schapen en 207 var kens naar Engeland verscheept. VISSERIJ De visserij langs de dijk was verpacht, maar aan het strand van Huisduinen werd met sleepnetten vis gevangen, evenals met bootjes op zee. Daarover zijn geen nadere gegevens bekend. Den Helder had toentertijd oesterbewaarplaat sen, waaruit 500.000 stuks verzonden werden tegen een middenprijs van f 20,- de 1000. Dat was f 15,- lager dan in 1851, maar de uitgevoer de hoeveelheid was wel vijfmaal zo groot. "Het schijnt dat deze uitvoer toeneemt, naarmate de oesterbanken op Texel minder opleveren". De schelpenvisserij te Huisduinen leverde slechts 30 kub. ellen op, tegen 250 in 1851. NIJVERHEID EN HANDEL Deze takken van bedrijvigheid waren nog bescheiden in 1852. Wel werd gewerkt aan de stimulering ervan, onder meer door de bouw van een nieuwe koopvaardersschutsluis aan de haven het Nieuwe Diep. Anderzijds verviel ech ter de concessie voor een stoomsleepdienst op het Noordhollands kanaal: "De heer B.D. Bosscher heeft opnieuw uitstel verzocht tot den lsten mei 1885 voor het in werking brengen van de stoomsleepdienst op het Noord-Hollandsche kanaal. Aan dit verzoek is voldaan, doch de adressant heeft van het hem verleende uitstel geen gebruik gemaakt". Er was wel een dergelijke dienst van Paul van Vlissingen (te Amsterdam) met twee stoomsle pers en daarnaast de "paardenjagerij" het trek ken van schepen door spannen paarden die over het jaagpad langs het kanaal liepen), die veel goedkoper werd (f 0,50 in plaats van f 0,80 per paard per uur). Ook de sluis- en bruggelden wer den aanzienlijk verlaagd "ter stimulans van vreemde gezagvoerders om Amsterdam aan te doen". Amsterdam was kennelijk nog steeds zeer bang voor grote concurrentie van Den Helder als laad- en losplaats. Haringtrekkers op het strand

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1992 | | pagina 8