72
hadden "nog steeds met vrij hevige schurft" te
kampen. De koemelk werd op de boerderijen
verwerkt tot boter en kaas, respectievelijk
25.000 en 100.000 kg. De melkfabrieken kende
men toen nog niet. De boter en de kaas werden
door de handelaren opgekocht "aan de huizen
der landlieden" en naar de Zuidhollandse mark
ten gebracht of naar Engeland verkocht. Vanuit
de Helderse haven werden ook 3898 runderen
(inclusief kalveren), 31.293 schapen en 207 var
kens naar Engeland verscheept.
VISSERIJ
De visserij langs de dijk was verpacht, maar aan
het strand van Huisduinen werd met sleepnetten
vis gevangen, evenals met bootjes op zee.
Daarover zijn geen nadere gegevens bekend.
Den Helder had toentertijd oesterbewaarplaat
sen, waaruit 500.000 stuks verzonden werden
tegen een middenprijs van f 20,- de 1000. Dat
was f 15,- lager dan in 1851, maar de uitgevoer
de hoeveelheid was wel vijfmaal zo groot. "Het
schijnt dat deze uitvoer toeneemt, naarmate de
oesterbanken op Texel minder opleveren". De
schelpenvisserij te Huisduinen leverde slechts
30 kub. ellen op, tegen 250 in 1851.
NIJVERHEID EN HANDEL
Deze takken van bedrijvigheid waren nog
bescheiden in 1852. Wel werd gewerkt aan de
stimulering ervan, onder meer door de bouw van
een nieuwe koopvaardersschutsluis aan de
haven het Nieuwe Diep. Anderzijds verviel ech
ter de concessie voor een stoomsleepdienst op
het Noordhollands kanaal: "De heer B.D.
Bosscher heeft opnieuw uitstel verzocht tot den
lsten mei 1885 voor het in werking brengen van
de stoomsleepdienst op het Noord-Hollandsche
kanaal. Aan dit verzoek is voldaan, doch de
adressant heeft van het hem verleende uitstel
geen gebruik gemaakt".
Er was wel een dergelijke dienst van Paul van
Vlissingen (te Amsterdam) met twee stoomsle
pers en daarnaast de "paardenjagerij" het trek
ken van schepen door spannen paarden die over
het jaagpad langs het kanaal liepen), die veel
goedkoper werd (f 0,50 in plaats van f 0,80 per
paard per uur). Ook de sluis- en bruggelden wer
den aanzienlijk verlaagd "ter stimulans van
vreemde gezagvoerders om Amsterdam aan te
doen". Amsterdam was kennelijk nog steeds
zeer bang voor grote concurrentie van Den
Helder als laad- en losplaats.
Haringtrekkers op het strand