De Gortertrein: veilig, vlug en vooral voordelig Weet u nog, dat vóór 1940 de per spoor in Den Helder arriverende derdeklasreizigers het perron niet via het markante stationsgebouw verlieten maar verwezen werden naar het z.g. Groene Hek, een poortje naast het stationsgebouw aan de zijde van de Parallelweg? Daar stond dan als het ware een haag van afhalers en belangstellen den. De afhalers omdat ze er geen 5 centen voor over hadden om het perron te betreden; de be langstellenden om te zien wie er wel onze vader stad bezochten en om thuis te kunnen vertellen "Jan van Piet kwam ook uit Amsterdam, want zijn moeder was vandaag jarig". Als men het station verliet, kwam men direct langs het huis van Gorter op de hoek Schagenstraat/Parallelweg, waar thans de Nutsspaarbank gesitueerd is. De heer Gorter contracteerde bij de N.S. hele wagons voor een bepaalde bestemming en in de stad sprak men algemeen van de "Gortertrein", hetgeen reizen beneden de normale prijs betekende. Nu we het toch over het openbaar vervoer heb ben, in die tijd waren als bussen voor het streek vervoer algemeen bekend de busverbinding naar Alkmaar met de z.g. gele bussen, met als eind punt het Havenplein. Die hadden op het dak een fietsenrek. Als men bijv. in de omgeving van Schoorl wilde gaan fietsen, dan kon de fiets tot Schoorldam op het dak van de bus worden mee genomen. Vervolgens was er de "Groene" bus dienst naar Anna Paulowna en Wieringen, met als eindpunt het Nieuwe Kerkplein bij de Werfpoort, terwijl we op het Koningsplein de bussen naar Julianadorp en Callantsoog konden vinden. Om het geheel te completeren vonden we in de zomer op het Stationsplein de bussen van Heeman naar Huisduinen en die van Van Koningsbruggen naar de "Donkere Duinen". „ESONA" Moorman en Van Koningsbruggen verhuurden bussen voor het maken van dagtochten. Zeer populair was zomers een vaartocht met de salon boot van de "ESONA" die vanaf de Anker- parkbrug bij de Binnenhaven vertrok. Taxibe drijven als Manshanden, Korsman en Bok ston den klaar voor trouwerijen en begrafenissen en de eerste z.g. Dubbeltjes Taxi, gereden met klei ne Opeis, was de Vatax van Vader. Het taxibe drijf van Van der Wijst groeide uit tot een bus onderneming. In die dagen was ook de paarden- tractie nog populair. Voor de jeugd was het altijd weer een attractie als in de Spoorstraat, waar tot voor kort de schoenwinkel van Koppen was gevestigd, naast C. en A. de koetsen van stal houderij Tijsen rijklaar werden gemaakt en de paarden getuigd en de hoeven geteerd werden; schoenen poetsen noemde men dat. Verdere stalhouderijen waren Burger in de Oude Helder en Van Riel aan de Hoofdgracht. De laat ste kon men dikwijls voor het station vinden om voor hotel "Den Burg" bestemde gasten op te halen. Dan was er de schilderachtige figuur van Louw Dekker, een kaas- en melkhandelaar uit de Emmastraat, die uit hobby en om zijn dorst te lessen zijn klanten langs de Helderse cafés op pikte met zijn met een wit paard bespannen calèche. Voor vrachtvervoer met paard-en-wagen hadden we Kaan uit de Jonkerstraat en Daan Steen bergen, bijgenaamd Daan Snert, van de Binnen haven. Deze had altijd een klein schippershond- je naast zich op zijn karakteristieke sleperswa gen. STAFMUZIEK In dit tijdperk stond muziek in Den Helder hoog in het vaandel. De stafmuziek van de Kon. Marine was hier gesitueerd en dit korps maakte eenmaal per maand onder leiding van kapel meester Leistikow een rondgang door de stad. Daarnaast waren er vier muziekkorpsen die onze stad opvrolijkten, dikwijls met een stafmu zikant als dirigent, hetgeen het gebrachte zeker ten goede kwam. Zo waren er het Stedelijk Mu ziekkorps, Winnubst, de Christelijke Harmonie kapel, bijgenaamd het Koperen Ezeltje, en het Helders Fanfarekorps. Bracht een van deze

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1992 | | pagina 30