gingen zover, dat ze de versperring eigenhandig verwijderden. Een krantefoto uit die tijd toonde een figuur die ijverig bezig was de versperring los te schroeven, met op de achtergrond het bordje VERBODEN TOEGANG. HET NIEUWEDIEP 42 EN 43 De huisjes aan het Nieuwediep 42 en 43 staan, wat richting betreft afwijkend van de andere bebouwingen. Ze maken namelijk een hoek van zo'n 45 graden met de richting van de Buiten haven. Een verklaring zou kunnen zijn, dat ze tegelijkertijd met de aanleg van de eerste Koopvaardersschutsluis zijn gebouwd. De as van deze sluis lag namelijk in het verlengde van het laatste gedeelte van het Noordhollands Ka naal. Voor de scheepsvaart een logische voort zetting van de vaarroute. En derhalve ook een logische bouwrichting voor de huisjes. De huisjes waren indertijd bewoond door de familie Blom en de familie Plooy. Achterin de tuin had de visserman Blom een grote taanketel staan voor het conserveren van netten. Dan was er vlakbij nog iets bijzonders, namelijk een overzetveer over de Binnenhaven. OVERZETVEER OVER BINNENHAVEN Tussen het café van de familie Plooy en vlak naast het huis van Blom was er een overzetveer over de Binnenhaven. Op een kaart van de Topografische Dienst uit de jaren 1847 - '59 meen ik al een aanduiding daarvan te vinden. Op een kaart van dezelfde Dienst uit 1907 staat het in ieder geval duidelijk aangegeven. Dat veer werd met een roeivlet onderhouden. Deze kwam in actie door je in het café te mel den, dan wel, als je aan de andere kant van de Binnenhaven stond, door luidkeels "Overrr...." te roepen. Op reis van en naar Delft heb ik heel wat keren gebruik gemaakt van deze oversteek. Als ik met de bus uit Alkmaar kwam, stapte ik hier uit, het geen mij de omloop over de Ankerparkbrug bespaarde. In verband met de functie van mijn vader (tech nisch ambtenaar bij de Rijkswaterstaat) hadden hij en zijn gezinsleden vrije overtocht. En dat sloeg dus ook op mij. Ik heb er nooit misbruik van gemaakt, maar in het begin heb ik het privi lege van de gratis overtocht telkens weer als een bijzondere gebeurtenis ervaren. VISVERWERKINGSBEDRIJF PLAATS MAN Na het open stuk met de tuintjes en het grasveld kwam er een gebouw (of schuur) van Plaatsman, waarin vis werd verwerkt. Een deel van die ver werking bestond uit het verpakken van vis. Een tenen vismand werd afwisselend van een laag ijs en van een laag vis voorzien. Als de vismand vol was, ging er een geel soort matje overheen, kwam er een deksel op en werd dit met behulp van henneptouw en een grote kromme rijgnaald op de mand vastgezet. De manden gingen op een paard-en-wagen en werden vervolgens weg gereden. Waarheen weet ik niet, maar het zal wel naar het station zijn geweest. Ik mocht vaak meerijden. Mee met Steven (die naam staat mij tenminste bij). Hij had iets heel merkwaardigs, hij had namelijk een tweede duim aan één van zijn han den. Die ontsproot uit de muis van zijn hand. Die duim was klein en er zat geen beweging in. Heel merkwaardig. Maar als je al meemaakt, dat hout ook wel eens kan zinken, dan neem je deze speling van de natuur ook maar voor kennisge ving aan. LAADSTATION VOOR ONDERZEEBO TEN Na Plaatsman kwam een aantal woonhuizen, bewoond door kantonniers van de Rijkswater staat. Dan kwam er een reeks gebouwen van de Marine. De eerste waren magazijnen. Er hingen onder anderen grote, uit ringen opgebouwde, metalen netten. Dat waren torpedonetten. Ze werden rond kapitale schepen gehangen om vij andelijke torpedo's op te vangen. Het laatste gebouw in de rij was het laadstation voor de onderzeeboten. Als je naar binnen keek zag je rode en gele lichtjes en zoemde er een electro- motor. Ik denk dat dit een motor/dynamo-com- 78

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1992 | | pagina 14