Vaarwel Nieuwediep 40 Hieronder volgt het tweede het laatste gedeelte van het artikel over de lotgevallen van de sche pen der Koninklijke Marine, die zich bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse wateren bevonden. Het eerste gedeelte, waarin o.m. iets wordt verteld over Hr. Ms. kruiser "Sumatra". de torpedobootja- gers van de Admiralen-klasse en de sleepboot "Amsterdam", werd geplaatst in het vorige nummer van "Levend Verleden" (vierde jaar gang nr.1, september 1991). G- en Z-boten Trouwe verschijningen in de Helderse haven waren sedert lange jaren de watervlugge G- en Z-boten. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren van het G-type, dat uit 1914 dateerde, alleen nog drie kanonneerboten in dienst. Van het Z-type uit de jaren 1916-1920 resteerden er nog vijf. Hr. Ms. "G 13" en "G 15" waren actief voor de kust en zagen elkaar nog even terug in Nieuwe diep, alvorens op 14 mei 1940 naar Engeland uit te wijken. De "G 16" lag in reparatie op de Rijkswerf, viel in Duitse handen en werd na de bevrijding in Kiel teruggevonden. Ze werd teruggesleept naar de Rijkswerf en daar tot drijvende schietschijf verbouwd. Van de iets grotere Z-serie (ruim 61 meter lang, waterverplaatsing 263 ton) lagen op 10 mei 1940 alleen Hr. Ms. "Z 6" en "Z 7" in Den Helder, waar op 13 mei ook de "Z 5" binnen liep. Ze weken tijdig uit naar Engeland, evenals de "Z 8", die op de Vliestroom bij Terschelling had gepatrouilleerd. De bij het IJsselmeer- flottielje ingedeelde "Z 3" werd na de capitula tie omhooggezet op de dam van het Krabbegat voor Enkhuizen en in brand gestoken. Het Hr. Ms. kruiser „Sumatra"die indirect tot de geallieerde overwinning in 1945 heeft bijgedragen door tijdens de landingen in juni 1944 te worden gebruikt bij de aanleg van de z.g. Mulberry-haven aan de Normandische kust.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1991 | | pagina 8