de roffelende pianoklanken veroorzaakt door mijn buurman Gerrit Veenstra uit de Middenstraat, die altijd feilloos de meest treffende en meeslepende samenklanken wist te vinden, passend bij de vertoonde beelden. Wat was ik soms jaloers op mijn broer Louis, die af en toe voor niks met Gerrit meemocht, zogenaamd om de bladzijden van de muziek om te slaan. Eén van mijn favoriete cowboyhelden was Tom Mix, een alom bekende knappe, onver schrokken ruiter met witte hoed, steeds smette loos gekleed in een nieuw fris geruit overhemd en uiteraard dag en nacht "clean-shaven", die op zijn sneeuwblanke wonderpaard Tony, dat geheel onnodig met zijn poot kon tellen, naar een onduidelijk doel op de prairie draafde. Soms was Tom ook in de "saloon" te vinden met de onmisbare klapdeurtjes, waar hij gewoon was zijn glaasje prik te drinken en dan aan de beeldschone juffrouw aan de bar vroeg hoe het met haar ging. Natuurlijk waren er de boeven ter onderschei ding met snorren en zwarte hoeden, die evenals Tom Mix maar weinig te doen hadden en alles in het werk stelden om mijn held met (onhoor bare) revolverknallen van het leven te beroven, maar Tom ging dan om het gekogelte te ont wijken, even losjes onder zijn voortsnellende paard hangen dat hem bemoedigend toehinnik- te. Het eind van het verhaal was dat hij, nog altijd onberispelijk geruit en nog even gladgescho ren, als overwinnaar de lieve knappe maagd van de bar in zijn soepele sterke armen sloot en dat was dan ook het ogenblik dat de zaal afge broken dreigde te worden van opwinding. Als even later fluks en ontnuchterend het licht aan ging, was iedereen weer bij zijn positieven. Voor mij stond één ding vast: Ik moest cowboy worden, natuurlijk wel na een gedegen voorop leiding door Tom Mix. "Later goed je best doen op school" zei m'n moeder, "want hij spreekt Engels" en dat was een verwarrende gedachte. Dat Tom Mix voor mij Nederlands zou gaan leren, leek mij onhaalbaar. Uit het feit dat ik in Rijswijk woon, blijkt al dat het een en ander niet is doorgegaan. Avontuur Het is één keer gebeurd dat ik de afloop van de film niet heb meegemaakt. Ter gelegenheid van mijn verjaardag hadden mijn vriendje en ik van mijn moeder ieder een dubbeltje gekregen om de "Scala" met een bezoek te vereren. We heb ben toen het krankzinnige plan opgevat om tij dens de duisternis van de film, vanuit de zaal de loge in te klimmen, een avontuur dat tot mislukken gedoemd was. Toen we met zijn tweeën over de railing tussen hemel en aarde zweefden, brak plotseling de film af (wat zo vaak gebeurde) en ging het licht aan. Onervaren als we waren, namen we onmiddellijk de enige onjuiste beslissing en lieten ons inde lege wereld van de loge zakken. Schichtig achterom kijkend wisten we al dat het noodlot had toegeslagen en wel in de vorm van een dreigend naderende suppoost. We wer den hardhandig in onze kraagjes gevat en bui ten op de stoep gezet, waarna we voor ons leven hebben gerend na het "vonnis" dat de politie gewaarschuwd zou worden. Die "Scala" toch. In een film met een schone jonge dame in het bad, kwam de eerste rij op de gedachte op de stoelen te gaan staan om te ont waren wat er zoal in het sop gaande was. Het voorbeeld werd door de hele bioscoop juichend gevolgd. Nadat het licht was aangegaan en er gedreigd werd met ontruiming van de zaal, keerde de rust enigszins weer. Tot ons groot verdriet werd de "Scala", voor ons een droomwereld, gesloten. Tot de afbraak in de oorlog diende het pand als pakhuis, waar op nog flauw de letters "SCALA" waren te lezen. De „Witte" De "Witte" in de Koningstraat, evenals de "Scala" in handen van een mijnheer Kuiper, was een markant hoog gebouw. Er bestond een vernuftig systeem, waarbij je met een kaartje van de avondvoorstelling in de "Scala" op

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1991 | | pagina 17