46 "vermeerderde uitvoer naar omliggende plaat sen en wel voornamelijk naar den Helder". Het Koegras "is op vele plaatsen nog verre van vruchtbaar, maar, dank zij de krachtdadige pogingen welke in de laatste jaren tot verbete ring van dien grond zijn aangewend, dan toch in een staat van vooruitgang. De groote verme nigvuldiging van boerenhofsteden, welke in den laatste tijd is opgemerkt, kan daarvan tot bewijs strekken". Er heerste schurft onder het wolvee, "zoo als b.v. aan de Helder, waar 338 schapen ten gevolge van schurft het leven verloren". De Helderse veestapel omvatte 343 paarden (13 hengsten, 149 ruinen, 157 merrien en 24 veu lens), 1284 runderen (24 stieren, 1 os, 1082 koeien en 177 kalveren), 2550 schapen, 96 var kens, 7 bokken en 37 geiten. Veehandel op London: "Uit De Helder werden 3 paarden, 2007 stieren/ossen/koeien, 1314 kalveren/hokkelingen, 34.302 schapen, 13 lam meren en 227 varkens uitgevoerd". Voorts ging er nog vee uit Noord-Holland naar Engeland via Amsterdam, Texel en vooral Rotterdam. Oestervisserij: In 1851 zijn uit de te Helder aanwezige bewaarplaatsen verzonden 100.000 stuks oesters, tegen f 30 a 40 de 1000. De kustvisserij kende teleurstellende resulta ten, maar arme vissers konden het iets compen seren door schelpenvisserij - zo werden te Huisduinen 250 kub. el schelpen gevist. NIJVERHEID De werktijden van ambachtslieden waren zomers van 5.30 's morgens tot 19.00 's avonds met drie schafttijden van 8-9, 12-13.30 en 15.30-16.30 uur. Het dagloon (te Amsterdam) was van f 0,90 voor een sjouwerman tot f 1,80 voor scheepstimmerlieden. Men werkte toen zes dagen per week. "Vele ambachtslieden heb ben de gewoonte om in het zomerseizoen den werktijd met een vierde van den dag te verlen gen, waardoor ook het gestelde loon met een vierde van het dagelijksche bedrag vermeer derd wordt". Sjouwers en opperlieden verdienden in de win ter 80 cent per dag, loodgieters en smeden f 1,50. Echte fabrieken waren er nauwelijks in Den Helder. Genoemd worden een kleine leerlooie rij die in dat jaar 2000 kg. leer afleverde en voorts drie korenmolens en een houtzaagmo len. Nieuw gevestigd werd een zoutziederij van J. Sevenhuisen en Cie. HANDEL "Aan de Helder is de groothandel van weinig uitgebreidheid. Behalve enkele kleine ladingen graan, steenko len en somtijds hout, heeft geen aanvoer van buitenlands voor rekening van ingezetenen der gemeente plaats gehad". De haven was vooral voor de doorvoer naar Amsterdam. "De stoomsleepdienst aan het Nieuwe Diep, onder directie van den Heer Paul van Vlis- singen, tot het in- en uitslepen van schepen aldaar bezit thans twee boten, namelijk de Stad Amsterdam, raderstoomboot van 140 PK, en de Archimedes, ijzeren schroefboot van 80 PK. Door deze boten zijn in 1851 binnen gesleept 205 en naar zee gebragt 268 bodems. In ver band met de onlangs ingevoerde vermindering der sleeploonen kan gezegde stoomsleepdienst beschouwd worden als van groot belang voor de scheepvaart op Amsterdam". De radarstoomsleepboot „De stad Amster dam" met een machinevermogen van 140 pk

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1991 | | pagina 14