42 trokkken, toen de commandant in de Rode Zee opdracht kreeg, op te stomen naar Louren§o Marqués (de zuidelijkste haven van Mozam bique) om de gevluchte Zuidafrikaanse presi dent Paul Kruger af te halen en naar Marseille te brengen. De bijna honderd meter lange tweepijper bleef het visitekaartje van Den Helder, evenals de iets jongere pantserschepen Hr. Ms. "Hertog Hendrik" en "Jacob van Heemskerck". In de meidagen van 1940 lag de "Gelderland" opge legd en onbewapend op de Rijkswerf. De Duitsers lieten het schip verbouwen tot drijven de luchtdoelbatterij en gaven het de naam "Niobe". De voormalige "Gelderland" werd in juli 1944 bij een Russische luchtaanval in de Finse golf tot zinken gebracht. De "Hertog Hendrik", die op 10 mei 1940 in Den Helder opgelegd lag, werd door marine- daags voor de capitulatie de haven van Den Helder om zich naar Portsmouth te begeven. Met enkele korte onderbrekingen voor noodza kelijk onderhoud, o.a. in Soerabaja, Bombay en Durban, heeft dit schip tot het eind van de oor log aan de strijd ter zee kunnen deelnemen. Op 26 mei 1945 werd Hr. Ms. "Willem van der Zaan" te Rotterdam voor het eerst weer aan de Nederlandse kade afgemeerd. Beeldbepalend Tot de kapitale schepen, die voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog het beeld van de Helderse haven gedurende tientallen jaren had den bepaald, behoorde allereerst het voormali ge pantserdekschip Hr. Ms. "Gelderland". Deze 3512 ton metende oorlogsbodem was op 12 februari 1900 in dienst gesteld en op 25 augustus d.a.v. naar Nederlands Oost Indië ver- De jagers van de Admiralen-klasse waren uitgerust met twee drieling-lanceerhuizen voor torpedo's. Op de foto wordt zo' n torpedo met een diameter van 53 cm gelanceerd.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1991 | | pagina 10