14 Texelse zeegat binnen. Gezien de samenstelling van de equipage waren het walvisvaarders die terugkeerden van hun vangstgebied. Het kon vooi stond onder bevel van de admiraal Claas Cornelisz Buy, commandeur van "De vergulde ham" uit Avenhorn en bestond verder uit drie schepen. Zij werden gecommandeerd door Reyer Jansz van Petten als vice-admiraal, Cornelis Cornelisz Pop van Schermer zijnde schout bij nacht en Maarten Claasz Backer uit De Rijp. Het was het tweede jaar van de in 1672 uitge broken oorlog met Engeland, Frankrijk, Munster en Keulen. Om de handelsvaart van de Republiek afbreuk te doen zullen ook Engeland en Frankrijk hun koopvaarders desgewenst van kaperbrieven hebben voorzien. En inderdaad, nauwelijks was het konvooi van Claas Buy op de rede van Texel aangekomen of diens schip "De vergulde ham" werd door twee Franse kapers aangevallen. Na een strijd "van versche- ijden glase selfs oock naar de doodt van de com mandeur, sonder dat gedurende 't gevecht haar eenighe adsistentie ofte hulp ter wereldt door de drie andere voorn, haere compagjons wierde gedaan, werd "De vergulde ham" door de twee viandelijcke kapers verovert". "Trouwe- looselijck" hadden de drie andere commandeurs hun admiraal Claas Buy in de steek gelaten en hadden "sonder naar de selven om te sien" een veilig heenkomen gezocht. We mogen aannemen dat "De vergulde ham" meer manschappen telde dan de gesneuvelde Claas Buy en de vijf mannen die het vege lijf wisten te redden. Misschien zijn zij ook gesneu veld, misschien ook gevangen genomen. Blijkbaar hebben hun verwanten voor wie zij kostwinner waren, zich tot de plaatselijke armenvoogden gewend om een ondersteuning in hun nood. De voogden op hun beurt wilden zich enige zekerheid verschaffen omtrent het gebeurde op het Marsdiep waar zij zo nauw bij betrokken raakten en verzochten daarom de overlevende opvarenden een verklaring af te leggen voor de Enkhuizer notaris. Op 31 januari 1675 compareerden de vijf voor notaris Johan Meun. Het waren harpoenier Klaas Jansz., de twee lijnschieters, Remment Meindertsz en Jan Jansz., de mr. chirurgijn Pieter Cornelis van Meurs en de stuurman van de "chaloup" Jan Hendriksz. die hun verklarin gen aflegden ten behoeve van de armenvoogden van De Rijp, Schermer, Avenhorn en Petten. Verwonderlijk bij dit verhaal is dat de geschie denis zich als 't ware vlak voor de Hollandse marinebasis afspeelde zonder dat er een hoeker of galjoot probeerde tussenbeide te komen of het moet zijn dat zelfs de kleinste schepen naar zee waren vertrokken om de andere zeegaten te bewaken? Bron: Streekarchief Hoorn, Not. arch., Johan Meun Enkhuizen akte nr 201 Met dank aan ons medelid mevr. D.J. Bais- Hillen die ons op de inhoud van deze notariële akte attendeerde. M.M.J. HOOGENBOSCH Dricmasthueker, dienende voor bulsconvooien (18e eeuw) Illustratie uit ,,De Nederlandse Convooidienst" Driemaster, een scheepstype dat in de 18e eeuw werd gebruikt voor z.g. buiskonvooien. (Uit: De Nederlandse Convooidienst

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1991 | | pagina 14