41 Dit tracé was niet alleen korter, maar de te vergraven landen waren geringer in waarde, terwijl ook geen huizen moesten worden afgebroken. Bovendien kon het kanaal worden gegraven zonder hin der voor de bestaande scheepvaart. Het kanaal werd ontworpen voor zeeschepen met een maximale diepgang van 4,90 meter, een leng te van 64 meter en een breedte van 14 meter en kreeg daarom een diepte van 5,60 meter (onder zomerpeil) en een breedte van 37 meter (bodembreedte 10 meter). Het kanaal moest nl. breed (en diep) genoeg zijn om een linieschip en een grote koopvaarder elkaar te laten passeren. De keersluis in de Zijperdijk moest worden vervangen door een grote schutsluis (breedte 15,47 meter, kolklengte 116,32 meter en drempeldiepte 6,5 meter). Zijperschutsluis Op 20 december 1821 werd de grote schutsluis in de Zijpe zeedijk aanbesteed (P. Kloos te Ameide, f 183.000,Het werk werd, evenals dat aan het Kanaal door de Zijpe, grotendeels in 1822 uitge voerd. In november 1821 werden "tengevolge van 's Konings stelligen last" de molenmeesters van de klei ne polders door de Gouverneur van Noord-Holland opgeroepen om hun belangen in verband met het werk naar voren te brengen. Het polderbestuur sprong prompt op de ketting door de gouverneur erop te wijzen dat hij in de eer ste plaats met hèn had moeten onderhandelen, hetgeen de gouverneur per brief van 31 januari 1822 zowaar erkende. Hij sprak zelfs van een "misslag" zijnerzijds. Overigens veranderde er natuurlijk niets en pas toen de werken voltooid waren wist het polderbestuur te bereiken, dat aan sommige

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1990 | | pagina 9