40 Bij een scheepvaartverkeer van 1300 a 1400 schepen per jaar zou dat een jaarlijkse besparing zijn van rond een half miljoen gulden. Wanneer gemiddeld vier lichtschepen per jaar van het kanaal gebruik zouden maken, zou dat volgens Blanken een besparing van nog eens f 130.000,- betekenen. De door Blanken genoemde aantallen zeeschepen, die van het kanaal gebruik maakten, zijn blijkens de Provinciale verslagen pas na twintig jaar ook daadwerkelijk bereikt. In de jaren na 1850 lagen de aantallen zelfs aanzienlijk hoger (1700 -2000), terwijl in die jaren ook 7000 a 8000 kleinere bin nenlandse vaartuigen van het kanaal gebruik maakten en ongeveer evenveel voor de Zaanstrek bestemde houtvlotten door het kanaal vervoerd werden. De kosten van het kanaal kwamen aanzienlijk hoger te liggen dan de aanvankelijke begroting van zes miljoen gulden. In 1824 was het bedrag al opgelopen tot tien miljoen gulden. Naar schatting heeft het kanaal, inclusief de sluiswerken 12,5 miljoen gulden gekost. Onteigening Voor de onteigening van de gronden en opstallen langs het kanaal werden verschillende onteige ningscommissies ingesteld. In het Zijper gemeente-archief zijn lijsten aanwezig, waaruit blijkt dat de taxatie-commissie in de Zijpe bestond uit J J.H. van Wickevoort Crommelin (lid van de commis sie van Landbouw en Gouvernement), L. Ver (burgemeester van Graft) en drie uit de Zijpe afkom stige notabelen (J. Groenewoud, G. Blaauboer en P. Waagmeester). Het werk van de commissie kwam gereed op 29 oktober 1822; wel moesten nog een aantal huizen en schuren worden aange kocht. In totaal werd f 106.749,75 toegekend voor 232 morgen 547 roeden grond, het betrof in totaal 138 percelen wei- en bouwland, enkele erven en bospercelen van in totaal 60 verschillende eigenaren. De meeste weidegronden en (al dan niet bezaaide) bouwlanden brachten veertig tot tachtig cent per roede op (d.i. f 240,- a f 480,- per morgen). Het beste weiland bracht 150 a160 cent per roe op, het duurste bouwland 100 a 130 cent. Opvallend is voorts dat aan de weduwe van Jan Hout, kastelein te 't Zand, voor de haar toebehoren de tuin, laan en bos 200 cent per roede werd uitgekeerd. Verreweg de hoogste prijs n.1. 400 cent per roede werd uitbetaald voor gronden van de polder (waarschijnlijk inclusief opstallen). Toen enkele jaren later de vlotbrug bij de Jacob Claassensluis werd vervangen door een pont, achtte de burgemeester van Zijpe het billijk, dat aan de kinderen van Pieter Marees en de erven van Pieter Polder extra schadeloosstellingen werden gegeven, "vermits die plaatsen geheel zijn doorsneden en het meerendeel van hun land aan gene zijde van het kanaal ligt". Immers, bij de taxatie der landerij en is erop gerekend dat men hun een goede vlotbrug zoude geven; want indien dat het geval niet geweest ware had men de taxatie destijds veel hoger gesteld". Tracé door de Zijpe In een "eerste voorstel" liep het tracé in de Zijpe via de Grote Sloot en op het Keinsmervaart naar het Zand. Blijkens "eene Memorie over het Groot Noord-Hollandse Kanaal" van oktober 1819 werd dit tracé echter niet gevolgd, maar werd vanaf de Jacob Claassensluis een tracé door de Zijpe geko zen, ten dele langs de Ooster Egale-mentsloot.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1990 | | pagina 8