9 Maar ja, toen kwam je terug, je landde op een landingsbaan die uitgezet was tussen allerlei obstakels. Het was nog steeds spannend, hoewel er voor ons nog niets was gebeurd buiten de beschieting door de "Van Galen". Pas bij de volgende start zijn we met z'n drieën: gericht een Junkers Ju 52 achterna gegaan Dpb Die volgende start gebeurde, nadat de zes in de buurt van De Kooy vliegende toe stellen bijgetankt en van munitie voorzien waren. Omstreeks Ok.kO uur waren ze weer in de lucht. Inmiddels was de patrouille Focquin de Grave boven het vliegkamp ver schenen, terug uit omgeving Bergen. Focquin naderde, met z'n collega's nog op af stand, de rand van het veld; de landingsklappen waren neergelaten en de motor van z'n D XXI no. 218 draaide rustig wielen nu bijna aan de grond. Opeens zag hij wildgebarend grondpersoneel. Omkijkend ontdekte hij een groep van negen Messerschmitts Bf 109 die vanuit richting Huisduinen het vliegkamp wilden aanvallen. Onmiddellijk keerde hij, miste nauwelijks lt. Bosch, die net geland was en niets had gemerkt. Het eerste afgevuurde salvo trof Bosch'vliegtuig, dat meteen in brand vloog. De vlieger kon gelukkig op tijd van de onheilsplek wegkomen. 0.^5 uur: het eerste grote en enige luchtgevecht boven De Kooy en omgeving was nu begonnen en het zou een kwartier duren. De doorgestarte lt. Van Overvest kreeg een 109 in z'n vizier en wist treffers in het koelsysteem van de Duitse jager te plaatsen. Tijdens het luchtgevecht zag ik een Messerschmitt zich losmaken uit het kring gevecht. Hij kwam steeds lager, klaarblijkelijk met de bedoeling om een noodlanding te maken. Met ingetrokken wielen en vrij van de obstakels bleef hij uiteindelijk stil liggen. Ik zag het cockpitdak open gaan. Er reed een auto van ons heen om de piloot op te pikkenGt Inmiddels hadden lt. Van der Stok en sgt.Smit beiden een Bf 109 neergeschoten. De teruggeroepen lt. Doppenberg kreeg de vierde op zijn credit: ".....Op een gegeven ogenblik kwam ik dus een Me Bf 109) tegen, zo simpel was het eigenlijk. Dat ding dook weg en ik kwam net keurig van opzij aan. Ik had hem helemaal duidelijk vóór me, niet zo kleurig, maar of ie zo van de fabriek kwam. Ik drukte op de afvuurknop raak? De Duitser vervolgde z'n duik toch getroffen! Ik zag dat de vlieger steeds lager kwam, richting V/ieringermeer. Daar heeft ie een nood landing gemaakt. Ik ben daarna naar De Kooy teruggevlogen althans, dat was m'n bedoeling. Nadat ik m'n tegenstander in de polder had zien landen, kwamen er twee Me's uit het westen, waarschijnlijk op de terugtocht. Die ben ik achterna gegaan, alleen, ze vlogen veel harder dan ik en omdat ik nog onervaren was, lette ik niet op dat de éên inmiddels gekeerd was, terwijl ik de ander achtervolgde. Het volgende moment zag ik een rookwolkje in de cockpit. Dat was het einde van mijn radio Dpb De balans van het eerste luchtgevecht was in het voordeel van de 1e JaVA: vier Messerschmitts neergeschoten en twee beschadigd tegen twee verloren D XXI's, waar bij wel min of meer beschadigde jagers./noot4 de Duitser vervolgde zijn duik, toch ge troffen PMJSBOOT

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1990 | | pagina 9