In de avond van de 9e mei kwam het bericht "das Schwein ist abgefahren zur West-
front", m.a.w. morgen bij het aanbreken van de dag zou de aanval plaats vinden. De
Opperbevelhebber alarmeerde daarop de Commandant Luchtverdediging, generaal Best:
"Wees derhalve hedennacht bijzonder op Uw hoede". Het tijdstip was gesteld op 03.55
uur (x-Zeit). Dat werd ingeluid door een grootscheepse neutraliteitsschending van
het Nederlandse luchtruim door de Luftwaffe.
Het was diep in de nacht, toen ik wakkergeschud werd door de leerling van de
wacht (hulp van de onderofficier van de wacht). Ik moest me aankleden en me met mijn
fiets melden bij de wacht, waar nog enkele Nieuwediepers stonden. We kregen een lijst
met namen van mensen die in Den Helder sliepen. Die lieden moesten we wakker maken
en zeggen dat ze onmiddellijk naar De Kooy moesten komen. We werden op een truck ge
zet en naar de stad gebracht. Ik werd ergens op de Zuidstraat afgezet en ik klom op
m'n fiets. Het was pikkedonker en in de lucht klonken ontzettend veel vliegtuig
motoren /noot 2 Gt
De eerste radiouitzending van het Centraal Luchtwachtbureau meldde om 01.36 uur
een onbekend aantal vliegtuigen. Reeds eerder waren echter al vliegtuigen ons lucht
ruim binnengedrongen. Door het groeiend aantal en de duur dacht men dat het om een
grootscheepse aanval van de Luftwaffe op Engeland ging.
Ik wist niet of het Engelsen of Duitsers waren. Dat porren bracht nogal wat
te weeg: "Moet dat nou - 't is al 1 april geweest - effe aan moeder de vrouw vragen".
Ik dacht, Henk, rij vlug terug, dan kan je op De Kooy nog een tuk doen, vSór "overal".
Gt
.Ruwweg tekenden zich drie hoofdroutes af: de noordelijke boven de lijn Coevorden-
Enkhuizen, de middelste van Overijssel via Amsterdam naar zee en de zuidelijke van
Twenthe naar Leiden, ook naar zee. Een vierde route ging later langs de kust. Overal
werd alarm gegeven en het vuur geopend. Het begon aan de oostelijke hemel vaag te
schemeren. Boven de Noordzee draaiden de eerste Staffeln terug, richting Nederland.
Op De Kooy aangekomen, was alles al in beweging. Ik kon gelukkig nog een paar
sneetjes kuch krijgen van het zeuntje. Voor hangaar zuid was ook al bedrijvigheid;
daar stonden de Fokkerjagers opgesteld Gt
Het was prachtig, prachtig weer! V/aar wij altijd op hoopten, dat er ochtendnevel
zou zijn, die was er nietQpb
Buiten zijn kantoor in de noordelijke zijbeuk van hangaar zuid stond Schmidt Crans
met overste Tetenburg en enige andere vliegers te praten. Ze waren vanwege het groot
alarm vroeg gewekt en luisterden naar het geronk dat uit noordelijke richting kwam.
In de longroom had een adelborst telefoonwachtDe radio daar gaf al een poosje geen
berichten meer door. Na herhaald wikken en wegen over wel of niet starten, werd er
kontakt met Den Haag opgenomen. "Nog niet opstijgen", was het antwoord, "wachten op
nadere orders!". Vlak daarna moeten Schmidt Crans c.s. afweervuur hebben gehoord in
/noot7