NOTEN:
1 Dhr.H.Doppenberg werd in 1917 in Indië geboren. Na terugkeer in Nederland in
192^ en het behalen van het H.B.S.-diploma is hij begonnen aan de T.H. te Delft.
Door praktisch werk kwam hij bij het Luchtvaart (technisch) Bedrijf op Soesterberg.
Na het beëindigen van een vliegeropleiding heeft hij bij de JaVA op Schiphol diver
se vliegtuigen gevlogen. Hij vatte de studie weer op en werd daarnaast "maandvlie-
ger" om routine te behouden. Na de mobilisatie en de oorlogsdagen heeft hij de
studie werktuigbouw voltooid. Tijdens de oorlog werkte hij bij de Rotterdamse Droog
dokmij. Na een periode in "de ondergrondse" en de bevrijding vertrok hij naar Austra
lië, waar hij werd opgeleid tot B-25 "Mitchell"-pilootZijn hoofdtaak was echter
in technisch opzicht de Ned.Militaire Luchtvaart in Indië op poten te houden. In
19^7 keerde hij naar Nederland terug. Na een periode als Hoofd technische dienst
bij Frits Diepen Vliegtuigen, waar hij heeft bijgedragen aan de groei van dat bedrijf,
kwam hij in funktie bij de K.L.M. Hij is nu gepensioneerd Hoofd van één van de tech
nische diensten en woonachtig te Uden (N.B.).
2 Dhr. H.J.F.Goütier werd in 1921 geboren. Hij kwam in 1938 als beroepsmilitair bij
de Kon.Marine in dienst. Op De Kooy volgde hij de opleidingen vliegtuigmaker/mi-
trailleurschutter. Na de oorlog is hij via een opleiding in Engeland naar Indië
vertrokken, waar hij als boordwerktuigkundige van de Douglas C-^+7 "Dakota" de
politionele akties heeft meegemaakt. Na terugkeer in Nederland kwam hij als tech
nicus bij de Kon.Luchtmacht op Deelen in dienst. Hij is gepensioneerd en woont te
Arnhem.
3 De 1e JaVA had twaalf toestellen tot haar beschikking. Volgens de officiële le
zing (zie Molenaar) stond de D XXI no. 237 op 10 mei voor onderhoud in hangaar
zuid. Doppenberg bestrijdt dit (als technisch officier kan hij dit weten). "Op 7
mei heeft lt. Govert Steen van de Jachtgroep Veldleger de D XXI no. 228 bij ons
opgehaald. Er resteerden dus elf toestellen en die stonden 100% gevechtsgereed
buiten. Véór het alarm waren ze alle elf in de lucht, een prestatie!".
4Üe aanvallende Messerschmitts Bf-109 E behoorden tot de 3e Gruppe van Jagdge-
schwader 77* Hun basis bevond zich op Wangerooge, één van de Duitsfriese eilan
den. De later aanvallende tweemotorige Bf*s-110 zouden van het Zerstërergeschwader
76 te Jever-in Noord-Duitsland geweest kunnen zijn.
5Mogelijk heeft lt. Doppenberg nog een derde vlucht gemaakt. Hij herinnert zich dat
hij een Fokker T V bommenwerper heeft begeleid om te voorkomen dat eigen mensen op
het toestel schoten. De D XXI kende men inmiddels al! De T V was uitgeweken naar
De Kooy. Het Soloturn 20 mm. frontkanon is als grondafweer in funktie geweest.
D. vecht de officiële lezing van de verrichtingen van de 1e JaVA tijdens de eerste
6oorlogsdag aan. De notulen van een gesprek over de juiste gang van zaken tussen
kolonel Molenaar (zie bronvermelding) en enige oud-jachtvliegers zijn niet verwerkt
in het standaardwerk over de luchtverdediging. De auteur is nl. vóér het verschij
nen ervan overleden.
7 Tussen 03.30 en 03.^0 uur naderden zes Heinkels He-113 het Marsdiep, vliegend over
de Haaksgronden. De watervliegtuigen draaiden naar Kaap Hoofd en wierpen in het
passeren mijnen af. Daarna werd nog een serie gelegd tot de hoogte van het Casino,
in totaal twaalf mijnen (type LM/A?). Vier Heinkels zwenkten langs De Mok naar het
noorden. De opgestelde luchtafweer begon te vuren waarop met de boordwapens van de
Heinkels teruggeschoten werd. Ook de schepen op de rede deden nu mee, waardoor
waarschijnlijk één van de vliegtuigen kon worden neergeschoten.
11 m.
8.2 m.
Bristol "Mercury VIII (760pk)
460 km/u.
7.9mm (FN M_36)
spanw.
lengte
motor
snelheid
4 mitrailleurs
FOKKER DXXI