NOTEN: 1 Dhr.H.Doppenberg werd in 1917 in Indië geboren. Na terugkeer in Nederland in 192^ en het behalen van het H.B.S.-diploma is hij begonnen aan de T.H. te Delft. Door praktisch werk kwam hij bij het Luchtvaart (technisch) Bedrijf op Soesterberg. Na het beëindigen van een vliegeropleiding heeft hij bij de JaVA op Schiphol diver se vliegtuigen gevlogen. Hij vatte de studie weer op en werd daarnaast "maandvlie- ger" om routine te behouden. Na de mobilisatie en de oorlogsdagen heeft hij de studie werktuigbouw voltooid. Tijdens de oorlog werkte hij bij de Rotterdamse Droog dokmij. Na een periode in "de ondergrondse" en de bevrijding vertrok hij naar Austra lië, waar hij werd opgeleid tot B-25 "Mitchell"-pilootZijn hoofdtaak was echter in technisch opzicht de Ned.Militaire Luchtvaart in Indië op poten te houden. In 19^7 keerde hij naar Nederland terug. Na een periode als Hoofd technische dienst bij Frits Diepen Vliegtuigen, waar hij heeft bijgedragen aan de groei van dat bedrijf, kwam hij in funktie bij de K.L.M. Hij is nu gepensioneerd Hoofd van één van de tech nische diensten en woonachtig te Uden (N.B.). 2 Dhr. H.J.F.Goütier werd in 1921 geboren. Hij kwam in 1938 als beroepsmilitair bij de Kon.Marine in dienst. Op De Kooy volgde hij de opleidingen vliegtuigmaker/mi- trailleurschutter. Na de oorlog is hij via een opleiding in Engeland naar Indië vertrokken, waar hij als boordwerktuigkundige van de Douglas C-^+7 "Dakota" de politionele akties heeft meegemaakt. Na terugkeer in Nederland kwam hij als tech nicus bij de Kon.Luchtmacht op Deelen in dienst. Hij is gepensioneerd en woont te Arnhem. 3 De 1e JaVA had twaalf toestellen tot haar beschikking. Volgens de officiële le zing (zie Molenaar) stond de D XXI no. 237 op 10 mei voor onderhoud in hangaar zuid. Doppenberg bestrijdt dit (als technisch officier kan hij dit weten). "Op 7 mei heeft lt. Govert Steen van de Jachtgroep Veldleger de D XXI no. 228 bij ons opgehaald. Er resteerden dus elf toestellen en die stonden 100% gevechtsgereed buiten. Véór het alarm waren ze alle elf in de lucht, een prestatie!". 4Üe aanvallende Messerschmitts Bf-109 E behoorden tot de 3e Gruppe van Jagdge- schwader 77* Hun basis bevond zich op Wangerooge, één van de Duitsfriese eilan den. De later aanvallende tweemotorige Bf*s-110 zouden van het Zerstërergeschwader 76 te Jever-in Noord-Duitsland geweest kunnen zijn. 5Mogelijk heeft lt. Doppenberg nog een derde vlucht gemaakt. Hij herinnert zich dat hij een Fokker T V bommenwerper heeft begeleid om te voorkomen dat eigen mensen op het toestel schoten. De D XXI kende men inmiddels al! De T V was uitgeweken naar De Kooy. Het Soloturn 20 mm. frontkanon is als grondafweer in funktie geweest. D. vecht de officiële lezing van de verrichtingen van de 1e JaVA tijdens de eerste 6oorlogsdag aan. De notulen van een gesprek over de juiste gang van zaken tussen kolonel Molenaar (zie bronvermelding) en enige oud-jachtvliegers zijn niet verwerkt in het standaardwerk over de luchtverdediging. De auteur is nl. vóér het verschij nen ervan overleden. 7 Tussen 03.30 en 03.^0 uur naderden zes Heinkels He-113 het Marsdiep, vliegend over de Haaksgronden. De watervliegtuigen draaiden naar Kaap Hoofd en wierpen in het passeren mijnen af. Daarna werd nog een serie gelegd tot de hoogte van het Casino, in totaal twaalf mijnen (type LM/A?). Vier Heinkels zwenkten langs De Mok naar het noorden. De opgestelde luchtafweer begon te vuren waarop met de boordwapens van de Heinkels teruggeschoten werd. Ook de schepen op de rede deden nu mee, waardoor waarschijnlijk één van de vliegtuigen kon worden neergeschoten. 11 m. 8.2 m. Bristol "Mercury VIII (760pk) 460 km/u. 7.9mm (FN M_36) spanw. lengte motor snelheid 4 mitrailleurs FOKKER DXXI

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1990 | | pagina 13