103 te bevaren was. Eenmaal buiten het Schulpengat gekomen werd koers gezet naar het lichtschip "Haaks". Door het slechte weer moest Kuiper wel snelheid ver minderen. Plotseling echter werd de "Groningen" door een enorme grondzee ge troffen, die een deel van de brug en het stuurhuis wegsloeg. Bovendien werd de stuurmachine beschadigd en de machinetelegraaf vernield. Toen niet lang daarna ook nog de waarnemend stuurman H. Bijl gewond raakte, besloot Kuiper met zijn beschadigde schip naar de haven van Den Helder terug te keren. Na een moeizame tocht keerde de gehavende sleepboot behouden in Den Helder terug. Bureau Wijsmuller stuurde daarop kapitein D. Spruyt met de "Drente" (ex "Titan" van Zur MÜhlen, gebouwd in 1894, machinevermogen 1000 pk.) naar de "Haaks". De "Drente" lag in de haven van Vlaardingen om te bunkeren voor een reis naar Zuid-Amerika. Uit de scheepsverklaring van de "Drente": "Op zaterdag 7 december 1929 in de namiddag ten drie uur veertig vertrokken wij uit Vlaardingen. Wij stoomden de Water-weg af en kwamen des namiddags om 5.30 uur in zee. Het was stormweer uit het west-zuidwesten, kracht 9 tot 11 er liep een hoge moeilijke zee". Na een zeer zware reis -in de nacht werden windstoten met orkaankracht waargenomen- bereikte de "Drente" eerst de volgende middag de "Haaks". Tijdens het manoeuvreren om het lichtschip op sleeptouw te nemen werd de sleepboot door een zware grondzee getroffen, waardoor ze op haar zij kwam te liggen. Toen het schip zich had opgericht, bleken brug en stuurhuis zwaar beschadigd te zijn. Een paar bemanningsleden hadden kneuzingen opgelopen. Nadat de schade zo goed mogelijk was hersteld stoomde de "Drente" voor de tweede maal naar het lichtschip. Uit de verklaring van de "Drente": "Van het lichtschip werd ons toegeroepen, dat het onmogelijk was daar aan boord het anker, waarvoor het vaartuig lag, onder de bestaande omstandig heden te lichten. Verzocht werd in de nabijheid te blijven en enigszins gun stiger weder af te wachten. Wij hielden het gaande en beproefden in de na middag nogmaals onze sleeptros op het lichtschip vast te krijgen. Nadat de "Drente" tot dicht bij de "Haaks" was gemanoeuvreerd, kon een lijn worden overgeworpen die op het lichtschip werd binnengehaald. Tijdens het overhalen van de sleeptros brak de lijn, waardoor de poging mislukte". Bij een volgende poging werd de "Drente" door een hoge zee tegen het licht schip gesmeten, waardoor beide schepen schade opliepen. Inmiddels was het donker geworden en moesten de pogingen om verbinding te maken worden gestaakt. Na een zorgelijke nacht -de storm bleef met onverminderde kracht doorstaan- werd de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden | 1990 | | pagina 5