70
HET STC" VTP" MLT JNTJE PEE HEL DHR - HUISDUINEN.
Huisduinen was vroeger een bekende badplaats. Nog steeds herinnert de
Badhuisstraat daaraan. Al in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw
kwamen er veel badgangers. Alleen was er een probleem, namelijk het
vervoer. Het enige middel dat nog te doen was, was het paard- en wa
gen.
Op 24 f ebruari van het jaar 1893 maakt de heer Jan Pot zijn plannen
bekend om een stoom-tramlijn aan te leggen. Hij kreeg toestemming
waarom hij had gevraagd en begon te plannen.
Op 7 mei 189$ werd in Alkmaar de "n.v. Tram Heider-Huisduinen" opge
richt, beter bekend als de H.H..
De heer Pot werd directeur van dit maatschappijtje. De H.H. stelde
een uiterst moderne trambaan voor. De baan bij het "Wierhoofd", bij
hotel "Den Burg", vanwaar de boten van de dienst "Texel-Den Helder"
vertrokken.
Daarna ging het verder over de zeedijk tot 430 meter van de vuurto
ren, beter bekend als "Lange Jaap".
Dit lijntje was een smalspoorlijntje van 700 mm(smalspoor houdt al
le spoorbreedten kleiner dan 1435 mm., in)..
Veel materieel werd door Pot zelf gebouwd. Hij probeerde een motor-
lokomotief met petroleummotor te bouwen, maar de pret was van korte
duur, hij was niet zo goed als verwacht. Toen heeft Pot twee stoom-
lokomotieven bij Backer und Rueb besteld. Ze hadden een vertikale
stoomketeKwat verder niet in Nelderland voorkwam). De rijtuigen wer
den ook door hem gebouwd, op kiponderstellen wel te weten;. Zelf bouw
de hij ook twee grote rijtuigen. In 1896 werden de wagons naar Den
Helder gevaren. De remise van de baan was in Huisduinen, met daar op
een zomerhuis, een conducteurswoning en, ernaast een .trambar.
Op 7 juli 1896 werd de lijn geopend met 8 ritten v.v. die 20 minuten
duurden. Br lagen de volgende haltes aan deze lijn: Kaaphoofd(post 32),
Vischmarkt(post 21), Poststeeg(post 13) en Kruisweg(post 9). Post-
steeg was belangrijk, want die lag in de buurt van het voormalige HSM-
station(dat inmiddels is afgebroken).
Eerste klasse kostte 'n rit 15 cent en tweede klasse 10 cent. Kinder
kasten werden alleen verkocht aan kinderen of personen die kleiner
dan 120 cm. waren. Alleen zomers reed de tram. Zo rond Pinksteren be
gon men en eind september eindigde men.
In de jaren 1899-1901 werd de lijn ook gebruikt om spullen voor de
dijk te vervoeren. Er waren 12 kipkarren aanwezig die men voor tie
nen liet rijden, toen de reizigersdienst begon.
In 1897. 1899 en 1903 werd het emplacement uitgebreid, zodat er uit
eindelijk een groot geheel ontstond. Aftakking-halte Wierhoofd-Molen-
plein werd in 1905 opgeheven en de rails werden voor herstel van an
dere stukken gebruikt.
Toch waren er enkele slechte seizoenen en in 1907 trok Pot zich terug.
De lijn werd opgeheven, maar de rails, enz. bleven liggen.
Toch reed op 10 juni 1910 de tram weer en onder de zelfde naam, alleen
deze keer was het een Helderse maatschappij.
Het oude materieel was opgeknapt, maar in 1913 kwam er een derde loko-
motief bij. Deze nieuwe lokomotief was te zwaar voor de baan en een
ongeluk kon niet uitblijven. Op 6 september 1914 ontspoorden1 de lok
en 8 wagons.
In 1916 ging het goed en men vervoerde bijna 100.000 reizigers. Ook
van 1917 werd veel verwacht, maar op 19 augustus 1917 deed zich een
ernstig tramongeval voor. Er waren geen persoonlijke ongelukken, maar
de baan en het materieel was te erg gehavend om nog te worden hersteld.
Lok nr. 3 heeft nog in Lumburg gereden en de andere twee hebben nog ge
holpen met de afbraak, waarna ze werden verkocht. Er kwam dus plotse
ling een eind aan een lijn die 7400 meter mat en 36O meter emplace
ment had. Sinds 1917 zitten we dus zonder tram en die zal wel nooit
meer terugkomen, want de auto is te bekend dank zij de propaganda
daarvoor. jVQ cjpanjerberg..
M*