HELDER. 27 Februari 1915.
Aan
Ouders en Voogden van leerlingen
der R. H. B. S.
r De Inspecteur van het Middelbaar Onderwijs
Dr. G. H. COOPS te 's Gravenhage draagt mij op
ter Uwer kennis te brengen, dat door hem ten strengste
wordt afgekeurd het gedrag van leerlingen der
R. H. B. S. m. 5-j. c. te Helder buiten de school bij
het vertrek van twee leeraren in December en in
Februari.
De Directeur.
W. G. VAN DER MEER.
Mogelijk dat U zich zult
kunnen indenken, dat ik
nieuwsgierig was naar de
'misdragingen1 van de
R.H.B.S.'ers van het cursus
jaar 1915/l6, welke de toen
malige directeur ir. W.G,
van der Meer, namens de In
specteur van het Middelbaar
Onderwijs in Den Haag, onder
de aandacht van de ouders en
voogden van de betrokken leer
lingen moest brengen.
e/Cxr.
cyj
der, Xrieet
LCV-XO-WJÏ
Ir. YV. (1 win iler YWti
Directeur I «112 I «I--» I
Het archief van de Ileldersche
Courant leverde de gewenste infor*
matie op.
In een krant van december 191^
trof ik het volgende ingezonden
stuk aan:
Mijn-heer de Redacteur.
Zaterdag 19 December jl. vertrok de heer W. v.d.Molen leraar
in het frans aan de R.H.B.S., alhier (1908-1915 -ws.) naar Amster
dam.
De leerlingen besloten de scheidende leraar een verrassing te be
reiden: een ets van Dake naar een schilderij van Israëls, die een
Blaatsje zou mogen vinden in zijn nieuw te betrekken woning,
e aanbieding had plaats in Casino, en NIET in de school die daar
toe toch de aangewezen plaats is. Het gebruik van 6ên der lokalen
hiertoe was botweg geweigerd. Deze weigering griefde niet alleen
de leerlingen, doch ook de ouders was deze niet-pedagogische
handelwijze zeer onwelkom. Zelfs werd de leerlingen verboden de
andere leraren bij de overhandiging uit te nodigen»
De tegenwoordigheid der leraren bij het aanbieden van het cadeau,
dat «ioor een van de leerlingen van de 5e klasse op zeer gepaste
wijze geschiedde, en bij het vertrek van de heer Van der Molen
uit deze gemeente, legde zeker getuigenis af van de sympathie voor
hun vertrekkende collega, die steeds toonde een degelijk onderwij
zer te zijn en een man van beginselen, wie de bloei van de onder-
wijs-inrichting, waaraan hij verbonden was, ter harte ging.
Een Vader.
(voor de leesbaarheid werd dit en hot volgende in de huidige spel
ling weergegeven. -ws)