Dat gemeentelijk belt
terrein was ingericht in
het latere Tuindorp, direct
naast de spoorbaan. Aanvanke
lijk werd de geproduceerde
mest door de kleine Linie
gracht afgevoerd naar de
Spoorweghaven. Later vond
de afvoer plaats via spoor
wagons naar de Streek, waar
men in Hoogkarspel een vaste
afzet-agent had. De afvoer
van beer geschiedde steeds
per schip.
In verband met de voort
gaande bebouwing van het
Tuindorn werd de belt per 1
mei 1916 verplaatst naar een
terrein aan de Rijksweg, van
waar ook een betere afvoer van
de meststoffen per schip door
het Noordhollands kanaal
mogelijk was. Nadeel was ech
ter de grotere afstand tot
de woonbebouwing, waardoor
veel tijd (er werd met door
paarden getrokken wagens
opgehaald) verloren ging met
het gaan van en naar de belt.
In het begin van de 20-er
jaren nam de afname van de
geproduceerde meststoffen af, als
gevolg waarvan de op de belt opgeslagen hoeveelheid steeds meer
toenam.
Voor het vuilnis werd een oplossing gezocht in de afvoer naar
en het storten in zee. Daartoe werd in 1926 een speciaal daarvoor
gebouwd transportschip (de Hygiëa) en in 1929 een overdekt stort-
huis aan de Bassingracht tegenover de Ruyghweg in gebruik genomen.
In 1929 werd ook de eerste vuilnisauto in dienst gesteld; het
laatste paard werd in 1939 afgedankt.
In de tweede wereldoorlog was van varen geen sprake en moest
dus -tydelijk- weer noodgedwongen op de belt Rijksweg worden gestort.
De bezwaren tegen het storten in zee leidden er toe, dat in de
tweede helft van de 50-er jaren werd overgegaan tot het storten
van het huisvuil in het duinterrein aan de Zanddijk.
Tenslotte werd in juni 1971 een ten dienste van de vuilafvoer
gebouwd overlaadstation aan de Schootenweg in gebruik genomen,
vanwaar per spoor afvoer naar de VAM-terreinen in Drente plaats
vindt
Binnen afzienbare tijd zal evenwel elke provincie voor het
verwerken van 't 'eigen' huisvuil moeten zorgdragen, waarmede
aan de afvoer van ons stadsvuil naar Drente een einde zal komen.
Een nieuw hoofdstuk zal aan het voorgaande moeten worden toege
voegd.
ws
Bronnen: Rapport Openbare Wetken over reorganisatie reinigings
dienst (1955)
G.H.v.Heusden: Uit de geschiedenis van Den Helder,
nr. 272 (1959).