Amber Veel de leerfabriek aan de kant van de Herenweg. op een soepel en gekleurd materiaal dat vermoedelijk haar aftrek vond in de modieuze kleding-, auto- en meubelindustrie. Glacéleder is een glanzend, rekbaar, wit leder. Het is bekend van de luxe dames- handschoentjes die hun naam, Glacé’s, aan deze leersoort te danken hadden. Nappa is een soepel, maar stevig en natuurlijk aanvoelend leder dat qua productieproces vergelijkbaar is met Glacéleder. Het verschil tussen beide zit hem voornamelijk in de dikte en de kleuring van het leer. Nappa is dikker dan Glacé en is door en door gekleurd. Dit kleuren gebeurde in de ververij, die een prominente plaats in de Alkmaarsche Lederfabriek te Oudorp innam. Nappa is een luxe ledersoort en werd vaak gebruikt voor het bekleden van meubels, het wordt dan ook wel Chairleder (stoelleder) genoemd. Door het gebruik van diverse kleuren krijgt het leder een modern en modieus uiterlijk. Zowel Glacéleder als Nappaleder wordt gemaakt van huiden van hoogwaardige kwaliteit van geiten, schapen en lammeren. Het is dan ook logisch dat de lederfabriek ook schapenvachten opnam in haar assortiment. Het maken van leder is een complex proces. Elke leerlooier hanteert zijn eigen methodes en heeft specifieke recepten voor het maken van zijn leer. Dit gold ook voor de fabriek te Oudorp. In Nederland was er relatief weinig kennis en kunde op het gebied van vernieuwende lederfabricage. In het begin van de 20ste eeuw bestond de Nederlandse Leerlooierij voornamelijk nog uit ambachtelijk werk in familiebedrijven. Duitsland liep qua lederfabricage ver voor op Nederland. Het is aannemelijk dat de directeur, Dhr. Freitag, in Duitsland in aanraking is geweest met innovatieve kennis en vaardigheden die hij heeft toegepast in Oudorp. Over het algemeen is het maken van leder op te delen in 3 stadia: worden voorbehandeld ten behoeve van de uiteindelijke looiing. Dit wordt gedaan door middel van weken, wassen, snijden, schrapen en spoelen. Hierbij hield men veel restafval en vies spoelwater over. Rond 1920 was het niet ongebruikelijk dat dit spoelwater direct in de nabij gelegen watergang werd geloosd, met alle overlast voor de omwonenden van dien. In Oudorp werd al wel enige vorm van waterzuivering toegepast door middel van een afvalwater-reservoir en een septic tank, alvorens het afvalwater in de Hoornse Vaart terechtkwam. Het einde van de fabrieksgebouwen In 1967 trad het Oudorpse college van B&W in contact met de familie Apeldoorn die eigenaar was van het gehele fabrieksterrein en tevens van de tien in gebruik zijnde woningen op het terrein (twee van de vier aan de Breelaan en acht aan de Herenweg). Deze drie familieleden waren de nazaten van aannemer Apeldoorn die in 1928 de fabrieksterreinen had verworven. Dit contact leidde uiteindelijk tot aankoop van de in verval zijnde fabriek. De padvinderij mocht er al geen gebruik meer van maken, omdat hun ruimten ondertussen te onveilig waren geworden. Het was echter niet mogelijk om tot sloop over te gaan, omdat er nog steeds een aantal bedrijfjes gebruik van maakten. Langzamerhand bleef alleen de firma Stam en Co als gebruiker over en de gemeente wilde die er graag uit hebben. Langs minnelijke weg kon men echter niet tot een schikking komen, zodat het gemeentebestuur zich gedwongen zag om zwaardere middelen in te zetten en ging een procedure tot ontruiming aan. In maart 1971 leidde dat tot het gewenste resultaat, waarna in 1972 de sloop begon. Dorus Wester verzette zich als laatste bewoner tegen de sloop en weigerde zijn huisje te verlaten. Uiteindelijk werd hem een woning vlakbij aan de Molenkade (naast Cees Schut) aangeboden en ging ook hij overstag. Daarmee kwam na 88 jaar een einde aan het markante complex op de hoek van de Herenweg en de Breelaan. Het Looiproces De N.V Alkmaarsche Lederfabriek die uiteindelijk in 1920 is neergestreken aan de Breelaan in Oudorp richtte zich op de productie van Nappa-, Glacé- en Chairleder van schapenvachten. Maar wat gebeurde er nou eigenlijk in die fabriek, wat houdt lederproductie in en wat is Nappa- en Glacéleder precies? Bij het denken aan leder ziet met veelal een zwaar, stug en donkerbruin materiaal voor zich. Maar in Oudorp werd een materiaal van een heel ander kaliber gemaakt. De productie richtte zich namelijk Nathuis en voorlooiing In de Oudorpse Lederfabriek gebeurde dit in de ‘Kerverij’. Dit is het meest vieze stadium, waar waarschijnlijk de bewoners van de Frieseweg en Munnikenweg bezwaar tegen hebben aangetekend, toen de lederfabriek zich daar wilde vestigen. De verse huiden moeten namelijk worden ontdaan van conserveringszout, aangekoekte mest, haren, vet-, bloed- en vleesresten en Looien In onze lederfabriek gebeurde dit in het ‘Esserhuis’. Looien is het verduurzamen van een huid, zodat het als leder gebruikt kan worden. Er zijn vele middelen om dit te doen. In het procedé voor het verkrijgen van Nappa en Glacé worden voornamelijk mineraalzouten en vetten gebruikt. Bij het looien van leder heeft men veel water nodig. Dit is ook de reden dat veel leerlooierijen zijn gelegen in de nabijheid van een rivier of kanaal. Om het water dat tijdens het looiproces in het leer wordt opgenomen er weer uit te krijgen, worden de vellen leder gedroogd op de warme droogzolder. Een groot deel van de lederfabriek is daarom ingericht als droogzolder. Nalooiing In de Alkmaarsche Lederfabriek gebeurde dit in de ‘Ververij’, ‘Toerichterij’ en ‘Slijperij’. Na het daadwerkelijk looien kan de huid naar wens worden afgewerkt. In het geval van Nappa betekent dit dat de huid een kleur krijgt. Daarna wordt die, net als het Glacéleder, soepel, zacht en glanzend gemaakt. De Alkmaarsche Lederfabriek schijnt hiervoor diverse en moderne machines tot haar beschikking te hebben gehad. Als het leder dan klaar is, wordt het gemeten in de meetkamer. Leder wordt verkocht per ‘voet’. Het aantal ‘voet’ geeft de oppervlakte, en dus ook de waarde, van een stuk leder weer. Op de bovenste verdieping van het gebouw werd als laatste stap in het proces het leder gesorteerd, verpakt en vervolgens klaargemaakt om de fabriek te verlaten! KRONIEK VAN OUDORP 2018’17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2018 | | pagina 17