Al ingeënt of hebben gepokt', schreef hij in zijn rapportage. De school De school, het is al vermeld in de Kroniek van 2016, was van de vierde (de laagste) klasse. Dat gold zowel voor de lessen als voor het gebouw. Het schoollokaal was 7 el 65 lang en 4 el 20 breed (5.50 x 3.00 meter), er waren 60 kinderen. 'Meester Bos heeft de banken naar het licht gekeerd; daardoor heeft het vertrek gewonnen in licht, luchtigheid, zelfs in grootte'. Maar de schoolopziener vond het lokaal veel te klein. Bovendien stond er in een verslag van ingenieur J. F.W. Conrad: 'De muren zijn gescheurd, de vloeren, die niet vernieuwd worden, slecht, en het dak zeer ondigt'. Dus sloop en nieuwbouw was eigenlijk onontkoombaar. Dat zou echter pas in 1863 plaatsvinden. De burgemeester repte in zijn jaarverslag, dat naar Gedeputeerde Staten moest worden verzonden, met geen woord over het slechte gebouw. Oudorp gaf al jarenlang dezelfde boodschap af en ook de nieuwe burgemeester Blom hield zich daaraan. 'In de alhier bestaande lagere school, wordt het onderwijs regelmatig gegeven. Er worden op de school geen kinderen toegelaten, tenzij dezelve de kinderziekten hebben gehad of gevaccineerd zijn. Het onderwijs in het metrieke stelsel wordt inacht genomen. Publieke inrigtingen bestaan bij ons niet'. Op zich is het wel curieus dat nog steeds melding moest worden gemaakt van het onderwijs in het metrieke stelsel. En dat meer dan dertig jaar na de officiële invoering ervan. Toch een teken dat men in de praktijk niet altijd gebruik maakte van dit stelsel, maar ook nog de oude, vaak regionaal verschillende, maten toepaste. Nieuwe grondwet 1848 Een gevaar of niet, in 1848 werd door de nieuwe grondwet de achterstelling van de Katholieke Kerk ten opzichte van de Hervormde gemeenschap formeel ongedaan gemaakt. In deze wet, opgesteld onder leiding van Thorbecke, zijn onder meer de vrijheden van meningsuiting, van godsdienst, van drukpers, van onderwijs en van vereniging en vergadering opgenomen.Vrijheden die ook nu nog pijlers zijn van onze grondwet. Op basis van deze grondwet werd door minister Van der Brugghen in 1857 meer ruimte gegeven aan het bijzondere onderwijs. Hij hoopte daarmee aan de onvrede van de orthodox-protestanten, rooms- katholieken en joden tegemoet te komen. Maar hij bevroedde niet dat toen pas de schoolstrijd echt losbarstte. Bijzondere scholen Hoewel de nieuwe wet bijzondere scholen dus toestond, werden weinig nieuwe scholen gesticht. Het probleem was de financiering van het bijzonder onderwijs. Dat was niet in de wet geregeld, waardoor het openbaar onderwijs bijna altijd goedkoper was. Wel ontstonden er allerlei verenigingen die campagne voerden voor de financiering van de bijzondere scholen. Het zou echter nog tientallen jaren duren, voordat de financiering van het openbaar en het bijzonder onderwijs werd gelijkgesteld. De stichting van katholieke scholen kreeg wel een stimulans toen in 1868 de Nederlandse bisschoppen in een Mandement de openbare school afwezen. In Oudorp, waar alleen een gemeentelijke school bestond, speelde dit probleem niet, ondanks het opkomende katholicisme. Het dorp was te klein voor twee scholen. Godsdienstonderwijs werd echter wel gegeven. De pastoor en de dominee deden dat, soms in de school, maar meestal in de eigen kerk. Burgemeester Blom schreef in het gemeentelijk jaarverslag daarover: 'Verschillende Godsdienstige Gezindheden: dezelve genieten bij ons een ongestoorde vrijheid tot uitoefening'. In Oudorp zou het verkrijgen van de vrijheid van godsdienst leiden tot de aanleg van een rooms-katholieke begraafplaats in 1862 en de bouw van een nieuwe grote rooms-katholieke kerk in 1880. Deze nieuwe kerk verving de schuilkerk uit 1736 die achterin de huidige pastorietuin heeft gestaan. Pas in 1906 zou de eerste katholieke school verrijzen. In de kroniek van 2018 volgt deel vier van de artikelenreeks over de school en het onderwijs in Oudorp. Martin van Hooff Voorbeeld van een school uit de eerste helft van de 19de eeuw Johan Rudolph Thorbecke 1798-1872 >- Met dank aan Emmy Reijngoud en Frans de Graaf voor hun bijdrage. Bronnen: - Brieven en verslagen raadsvergaderingen gemeente Oudorp (Regionaal Archief) - Website Onderwijsgeschiedenis: Onderwijs en opvoeding in de eerste helft van de 19e eeuw - Geschiedenis van de 19e eeuw (Wikipedia). KRONIEK VAN OUDORP 2017^9 Historisch

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2017 | | pagina 9