P Ai weer, met elkaar zo'n anderhalve kilometer touw, waartussen het publiek zich veilig kon bewegen. De zeshonderd palen werden door de vrijwillige brandweer van Oudorp als het ware met een waterstraal de grond ingespoten. Tussen hun werzaamheden door werden de brandweerlieden geconfronteerd met fotograaf Wil van de Leijgraaf, die met zijn VW Karmann Ghia, enthousiast het crossterrein probeerde op te rijden, maar door zijn onervarenheid in de autosport pardoes in sloot belandde. Gelukkig waren ook toen al de brandweerlieden tevens hulpverleners en kon Van de Leijgraaf weer zonder schade huiswaarts keren. Voorts werd het gehele parcours beveiligd door 20 ton strobalen en in de bochten over een lengte van 20 meter zelfs een dubbele rij. Er werden niet minder dat tien kassa's geplaatst bij de twee ingangen. Vanuit het dorp was het terrein te bereiken, maar ook vanaf het enorm grote geïmproviseerde parkeerterrein aan de zuidkant van het parcours. Voor de gehele organisatie waren honderdtwintig mensen in touw, inclusief zes man van het Rode Kruis en zes man van de vrijwillige brandweer Oudorp. Maar ook vijftig man politie was op de been om die zondagmiddag de 6e september 1959 vlekkeloos te laten verlopen. Piet Renses uit Heerhugowaard stond paraat met een kraanwagen om de wrakken uit elkaar te trekken of weg te slepen als dat nodig was. Zijp en Molenmaker hadden voor de deelnemers aan deze cross ook een serie maatregelen getroffen waardoor de veiligheid gewaarborgd zou blijven. Zo moesten de wagens zijn voorzien van op alle wielen werkende remmen, de ramen moesten uit scherfvrij glas bestaan, de benzinetank mocht niet meer dan 15 liter benzine bevatten en de wagen mocht geen linnen kap hebben. Vóór de wedstrijd werden de wagens aan een deskundige keuring onderworpen. De deelnemers mochten daarentegen elkaar in de race wel links en rechts passeren of van de baan drukken. Zo werd Oudorp het middelpunt van een groots evenement waarvan men mocht hopen dat het zonder incidenten zou verlopen. Want met het verloop van de wedstrijd van zondag 6 september 1959 in Oudorp zou het voortbestaan van de autocross in Nederland kunnen vallen of staan. Inkomsten Zoals gewoonlijk bij dit soort spontaan georganiseerde evenementen zijn er altijd ondernemers die er mogelijk een paar centen van weten over te houden. Neem nou de jongeman die op het terrein stond met twee vrachtauto's vol kisten, voor de verhuur om op te zitten of te staan. Hij was binnen de kortste keren uitverkocht en moest de rest van het aanstormende publiek staand de wedstrijd meemaken. Voetbalvereniging Kolping Boys had ook een neveninkomst kunnen bemachtigen: voor vijftig gulden huurde de club een plek van de organisatie voor de verkoop van allerlei versnaperingen. Eigenlijk moest de voetbalclub tweehonderd gulden naar de organisatie schuiven, maar door bemiddeling van Café Meereboer werd door de organisatie een korting van honderdvijftig gulden geregeld, omdat de vereniging Kolping Boys in die tijd nogal armlastig was. Er werden tijdens die eerste cross zoveel versnaperingen verkocht dat Kolping Boys er uiteindelijk achthonderd gulden aan overhield. Dat was natuurlijk een lekkere binnenkomer en wat Kolping Boys betreft voor herhaling vatbaar. En natuurlijk niet te vergeten de inkomsten van diverse particuliere Oudorpers waar je achter het huis en in de voortuin je fiets kon stallen voor een habbekrats. De parkeergelden op het grote Waarschuwing voor automobilisten AUTOCROSS OUDORP N.-ti letter parkeerterrein zullen ongetwijfeld in de zak van de organisatie zijn beland. In de krant van 5 september werd al aangekondigd dat men een "P" op de voorruit van de auto moest plakken om bij het parkeerterrein te komen. De Herenweg, de Westerstraat en ook de Schermerweg waren afgesloten voor doorgaand verkeer en werden bewaakt door de hermandad die er een streng beleid op na hield, want zonder "P" was het rechtsomkeert. Het parkeerterrein was bereikbaar vanaf de Schermerweg, lag ten zuidoosten van het crossterrein en was ook eigendom van Joh. Buren. Weldra stond het weiland vol met auto's, scooters, motoren, brommers en fietsen, zodat er met een noodgang een nieuwe parkeerruimte geïmproviseerd moest worden. Dus werd ook het naast gelegen weiland omgedoopt tot parking. Voor een aantal crosswagens had Jan Wit toestemming gegeven, dat op zijn terrein aan de Munnikenweg, een paar auto's te de nacht mochten doorbrengen in afwachting van de cross. Dat was voor de jongens uit de buurt natuurlijk een prachtige gelegenheid om deze karren eens van dichtbij te bekijken. Maar natuurlijk stonden bij Joh. Buren de meeste vehikels gestald, wat de Oudorper jeugd op het idee bracht om samen enkele liters benzine te kopen. Die deden ze vervolgens in de losse tank, die uit veiligheidsoverweging verplicht was in die wagens, om dan lekker even een rondje in zo'n sloopwagen te rijden. Tot grote vreugde van de toen dertienjarige Pietje Tamis die van zijn grote broers had gehoord hoe je met pedalen en een versnellingspook om moest gaan. De rest van de vriendenschare werd verzocht te duwen om zo het vehikel tot leven te wekken. De cross Er kwamen zoveel bezoekers op het evenement af, dat er lange rijen voor de kassa's ontstonden; die bezoekers betaalden graag drie gulden entree. Er werden door de organisatie achtduizend betalende bezoekers geteld. Het Noordhollands Dagblad ontdekte dat er waarschijnlijk meer dan tweeduizend personen op een alternatieve manier het crossterrein waren op gekomen, door bijvoorbeeld over slootjes heen te springen, zodat het geschatte aantal belangstellenden de tienduizend moet zijn overschreden. Burgemeester Bakker en zijn wethouder lachten in hun vuistje bij het zien van zoveel belangstelling en zagen de inhoud van de gemeentekas in gedachten al groeien. De burgervader had trouwens meer reden voor tevredenheid, want net als de organisatie van de cross was het ook voor hem een experiment. die de op zondag 6 sept. bezoeken op de VtiOrfU.lt van Uw auto hebt U VRIJE doortocht op punten waar hel verkeer door de politie is omgelegd Denk daaraan vóór U van huis gaat! NNoordhollands Dagblad 5 september 1959 KRONIEK VAN OUDORP 2017^29 Historisch iting V storisch^

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2017 | | pagina 29