Ai belang en in wat mindere mate Vlissingen en Den Helder. Op deze plekken verschenen al snel de eerste bunkers en versperringen. Wat later zou de hele Noord-Hollandse kust ermee te maken krijgen, zowel direct aan de kust als meer het achterland in. Petten werd geheel afgebroken en ook grote delen van Den Helder. Belangrijke delen van onze kustplaatsen worden door de Duitsers tot Sperrgebiet verklaard met grote gevolgen voor het leven in die dorpen en de bezetter definieerde een landinwaarts gelegen verdedigingslinie met bemande posten. Een bezoek aan het strand of de duinen is er niet meer bij. Ook in Alkmaar en bv Egmond aan de Hoef komen bunkers, anti-tankwallen en andere soorten verdedigingsposities. Oudorp raakt betrokken Alkmaar werd door de bezetter van belang geacht vanwege haar centrale ligging in Noor-Holland en aan de spoorlijn van Den Helder naar Haarlem/Amsterdam. Er was haar het één en ander aan gelegen om de controle over Alkmaar en haar omgeving te houden en zo kwam ook Oudorps grondgebied in beeld. De verdedigingslijn liep juist ten oosten van Alkmaar en dus per definitie over Oudorps gebied. De lijn was geen fysieke grens maar een denkbeeldige lijn waarin op belangrijk geachte plekken bunker(tje) s, verdedigingsconstructies (bv tankmuren) of verdedigingsposities (bv mitrailleursnesten) waren ingericht. Het was voor de Duitsers bijzonder in teressant om controle te houden over de west-oost verbindingen vanuit Alkmaar. Al deze verbindingen liepen over Oudorps grondgebied. Daarom werden er maatregelen getroffen bij de Molenkade, de Munnikenweg en bij de, pas in 1940 geopende, Nieuwe Schermerweg. A Het Noordelijk deel van de tankwal aan de Munnikkenweg. V Een deel van de noordelijke tankversperring is opgeruimd t.b.v. het woonhuis van Van Veen, Munnikenweg 22 1 44 KRONIEK VAN OUDORP 2015 (1959). Rechts de opbenbare lagere school.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2015 | | pagina 44