Station Zes Wielen ai i (Y j "Het stationnetje van Sint Paneras. De spoorlijnwachter was K. van Westen. Hij had een verantwoordelijke baan." In de Kroniek van Oudorp 2011 en in de Wijkkrant Oudorp 3e kwartaal 2011 is door Stichting Historisch Oudorp gememoreerd dat de benaming voor het station dat nu station Alkmaar Noord heet, historisch en emotioneel gezien niet (helemaal) juist is geweest. Van de heer C. Lefering ontvingen we een reactie. Wachtpost 39 is nooit een stopplaats geweest, wachtpost 38 was dat echter wel. Het was de halte Sint Paneras, geopend van 1898 tot 1938 en van 10 juni 1940 tot 17 september 1944. Wachtpost 39 was gelegen in de buurt van het fietstunneltje, dat nu de Hoornseweg met Huiswaard (Rekerdijk) verbindt. Bovenstaande foto stamt uit het begin van de vorige eeuw. De middelste vrouw op de foto is een overwegwachteres, wat te zien is aan haar kleding: een zwarte cape met rode kraag en een zwarte leren hoed. Tot haar uitrusting behoorde een stok met daaraan een rode vlag. De man links op de foto is waarschijnlijk haar echtgenoot. Het was de gewoonte dat beiden in dienst van het spoor waren en in de dienstwoning woonden. De man werkte dan als wegwerker of ploegbaas bij de dienst van Weg en Werken. De vrouw deed de vroege dienst en de man deed na zijn arbeid aan de spoorbaan de late dienst. Diensten van 12 uur waren in die tijd normaal. Tussen de rails is een opvulling zichtbaar, genoemd de overweg. Achter de vrouw rechts, vermoedelijk familie, is een hoger hek zichtbaar. Dit hek was bedoeld om de overweg af te sluiten. Meestal werden de hekken bij stille overwegen gesloten gehouden. Als er iemand door wilde moest men de wachteres daarvan op de hoogte stellen. Vervolgens deed zij dan de hekken open. Op het bord staat waarschijnlijk de openingsprocedure. Voor het huis staat een seinklok. Met dit apparaat werd door de naast liggende posten door middel van een kloksein de nadering van een trein aangekondigd. De stroomopwekking vond op elektrische wijze plaats met een inductor. De wachter draaide aan een slinger van de inductor, waardoor stroom werd opgewekt. De stroomtoevoer vond plaats via de draden die aan de palen waren bevestigd. De schijf aan de klok geeft aan dat er een trein in aankomst is. Bij 'Geen trein' lag de repeteerschijf in de horizontale stand. In de klok hing een gewicht dat bij ieder signaal iets zakte en dan ook geregeld door de wachter moest worden opgetrokken. In de zomerdienstregeling 1911 reden er 17 treinen per dag naar Alkmaar, zeven naar Hoorn en zeven naar Den Helder. H C. Lefering PS. Namens de redactie van de Kroniek van Oudorp, hartelijk dank voor deze aanvulling. Slkhlirtij Hlstüriichl Oudorp 18 Kroniek van Oudorp juni 2012

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2012 | | pagina 18