Notaris uit Amsterdam stelt godsdienstvrijheid P L A C C A ET aurifc/bp ötr BrwinnSatói/Hffmc bait öiaiiofnt/Éfrabt De uitgaven van de Kroniek van Oudorp 2007 tot 2010 is in vier opeenvolgende artikelen aandacht besteed aan de inspanningen die zijn getroost om in de noordelijke Nederlanden godsdienstvrijheid te realiseren. De aanzet hiervoor is in en om Alkmaar, maar vooral in Oudorp in het jaar 1608, uiteindelijk effectief in gang gezet. Dankzij ontwikkelingen in de religieuze sfeer vanuit Nijmegen en in de staatkundige sfeer vanuit Den Haag. Het proces tot het vestigen van godsdienstvrijheid is één hint van de zaak. het ronitneeivn ervan een andere en zoals is gebleken - geen eenvoudige. Denk hierbij maar aan de verwikkelingen die zich hebben voorgedaan rond de Synode van Dordrecht in 1618-1619, toen Maurits hetgeen er in korte tijd op religieus gebied was bereikt, weer ongedaan trachtte te maken. Dit bleek echter toch niet zo eenvoudig, want er was al in het begin van de zeventiende eeuw een stevig fundament gelegd om naast het Calvinisme ook levensvatbaarheid voor andere geloofsrichtingen mogelijk te maken. Zo werd omstreeks 1603 een zekere Aris Volkertsz scheepsmaker in Alkmaar, bereid gevonden om tot predikant te worden opgeleid door de uit Nijmegen afkomstige rekkelijke predikant Adolphus Venator. Toen begin 1608 zijn opleiding was voltooid, werd Volkertsz in Oudorp beroepen. Hiermee werd hij niet alleen de eerstberoepen predikant in Oudorp, maar tevens de eerste 'remonstrantse' predikant in het calvinistische Holland en Zeeland. Mogelijk was dit mede een reden dat Maurits in 1608 in Den Haag een aantal Spaanse gezanten ontving om uitleg over bepaalde actuele ontwikkelingen te geven. Bekend is dat de onderhandelingen niet slaagden, met name de kwestie over de godsdienst was nog niet rijp voor een oplossing. Al spoedig na zijn beroeping in 1608 werd Volkertsz ernstig ziek - mogelijk leed hij aan de pest - waardoor de geleverde inspanningen om te trachten de calvinistische alleenheerschappij blijvend te doorbreken verloren dreigden te gaan. Er moest dus snel een opvolger voor Volkertsz worden gezocht. Deze werd al spoedig door de Alkmaarse predikant Venator gevonden in de persoon van Petrus Aemilius, een gewezen predikant, op dat moment notaris in Amsterdam. Aemilius, die vermoedelijk uit Oostfriesland afkomstig was, had een wat bedenkelijke reputatie. Hij was echter uitgerust met een flinke dosis ervaring als predikant, opgedaan in zowel Oostfriesland als in onder meer Broek in Waterland. Daar werd Aemilius begin 1608 afgezet, omdat hij weigerde de zogeheten 'formulieren' te ondertekenen, ter garantie dat hij uitsluitend de calvinistische leer zal uitdragen. Een betere opvolger van Aris Volkertsz was haast niet denkbaar. Aemilius nam de uitnodiging om predikant in Oudorp te worden aan, waarmee hij in dit dorp de tweede 'remonstrantse' Mn jfcafcarQMiwfltteBfr CTvatfnvttrtyjUnrtro, man/ »«rmi JUntaram. «umiuiu*? Ont iinte lHH^iii/>4iij miMfrWht Mn P friuiBc tfwtr. tnGtbutnilcfArwi^iiFtii' uVll Afflnvm.'! ral flrtklt lm Carntrfli i^r tttm. iw hé# k - - - i ifEtrfte ende ander: In het plakkaat van Maurits van 1619 werd het predikanten verboden voor te gaan in samenkomsten en werden zware boetes vastgesteld voor overtreding ervan. Oudorp (inden Dorpe van Outdorp buyten Alckmaer) wordt in dit plakkaat met name genoemd in regel 17 IM VGAAVtN-HAGHL Hf WSAtbl e*4l CtóiUmt D*=eio jbJcEiWe.. «AVibl VkHmi A*no lil?. 22 KRONIEK VAN OUDORP |UNL 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2011 | | pagina 22