Af zij altijd tegengehouden. Daarom moet de automobilist in het westelijk deel van West-Friesland altijd via Alkmaar naar het zuiden, zoals je in oostelijk WestFriesland altijd eerst richting Fdoorn moet. En heel Noord-Holland kon eeuwenlang alleen via Amsterdam en Haarlem naar andere streken. Deze steden konden indertijd ook niet weten dat, door de enorme toename van het wegvervoer, zij door hun eigen beleid nu alleen maar hinderlijke obstakels zijn in de doorstroming van het verkeer. Met de waterwegen is het niet anders. Het vervoer is van oudsher altijd over het water gegaan, omdat de onverharde wegen daarvoor niet geschikt waren. Aangezien Alkmaar wil dat alle schepen richting de kaasstad gaan, is er in het verleden van goede doorgaande verbindingen geen sprake. Eeuwenlang kon je met een schip niet vanuit de ringvaart van de Heerhugowaard in die van de Schermer komen. Ja, via de overtoom van Jan Boyes bij Oudorp, maar die is te klein of hij is stuk. Een goede vaarverbinding naar Hoorn of naar het zuiden is altijd door Alkmaar tegengehouden. In de tweede helft van de negentiende eeuw neemt de welvaart toe en daardoor ook het goederenvervoer over het water. De roep om goede vaarverbindingen wordt steeds luider. Het Westfïriese Kanalenplan Eindelijk verschijnen er dan grootse plannen op papier. De kaarten zijn gewillig. We zien daarop grote strepen, kriskras door het Westfriese landschap getekend, van hot naar her, allemaal grote brede vaarten voor het beroepsvervoer. Het zal bekend staan als het Westfriese Kanalenplan. Maar eigenlijk komen al deze goedbedoelde plannen, zoals reeds gezegd, veel te laat. Doordat de provincie er veel te lang over doet om tot een besluit te komen, is het inmiddels wel 1930 en de techniek heeft niet stilgestaan. De automobiel is al enige tijd geleden uitgevonden, maar begint nu pas goed aan zijn opmars, al is het alleen nog de Stichting V Hiitornch 1 Outfiirp gegoede burgerij die een dergelijk wonder van de techniek kan aanschaffen. Steeds meer wegen worden verhard of bestraat en het vervoer per auto over de weg verdringt langzaam maar zeker het vervoer over het water. Het Kanalenplan is door de tijd ingehaald. Echter, de logge ambtelijke molens malen niet alleen traag, maar ze staan ook niet zo gemakkelijk stil. Het plan ligt er dus en moet dan ook uitgevoerd worden. Maar tijdens de eerste werkzaamheden dringt het besef toch door dat de hier gegraven nieuwe kanalen nutteloos zijn. Daarom is er van al die grootse plannen maar één uitgevoerd, namelijk het graven van een kanaal vanaf de Omval bij Alkmaar naar Kolhorn. Dit kanaal volgt de ringvaart van de Schermer en die van de Heerhugowaard aan de west- en noordzijde. Daarvoor moest wel de overtoom van Jan Boyes verdwijnen, evenals de molens bij Oudorp. Door de verbreding van de ringvaart van de Heerhugowaard werd de buurtschap aan de Huygendijk bij Oudorp gesloopt. Wat verschijnt is een dure brede vaart waar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt 2. Werkverschaffing Je vraagt je af, waarom de plannen dan toch doorgezet werden. Voor een van de antwoorden citeer ik uit een editie van WFON uit 1936: "Daarna heeft de Westfriesche Kanaalvereeniging jarenlang propaganda gemaakt voor de kanalisatie van West Friesland en daaruit is eindelijk een kanalenplan, ontworpen door ir. Ringers, ontstaan, dat nu in uitvoering is. Veel sympathie heeft dit plan van de Westfriezen nog niet ondervonden en de omstandigheden zijn er nu ook niet naar, dat er behoefte aan meer verkeersmogelijkheid wordt gevoeld. Toch hopen wij, dat het geleidelijk zal worden uitgevoerd, ook als object van werkverschaffing en dat deze kanalen in de toekomst hun nut zullen bewijzen, evenals zoovele kanalen in andere deelen des lands dit doen3". Waarvan akte. M Peter Groot Bronnen: 1. Een eeuw schipperen, de omstreden kanalisatie van West-Friesland, door Herman Lambooij. 2. Droge voeten op vrije grond, de geschiedenis van West-Friesland en Kennemerland in vogelvlucht, door Henk Komen. 3. K. Ruijterman in West-Friesland's Oud en Nieuw, editie 10, jaargang 1936. KRONIEK VAN OUDORP JUNI 2010 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2010 | | pagina 23