De kanalisatie S( kil ting V HUturinchl Oudurp Voor de kanalisatie stonden er vier molens 'achter Oudorp' Foto aangeleverd door archivaris Ton Smit) Hei is nu ondenkbaar, maar in de jaren '30 van de vorige eeuw zijn in Oudorp een aantal monumenten straffeloos gesloopt. Het aangezicht van ons dorp zou ingrijpend en definitief veranderen. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen? Honderden twintig jaar geleden, op 1 1 september 1890, werd in Schagen dé \XVstfriese Kanaalvcreniging opgericht, Hei was de zoveelste poging om door een kanaalsysteem West-Friesland uit zijn isolement te bevrijden. Het doel was de Westfriese Omringdijk te doorbreken, om daardoor voor de scheepvaart aansluiting te vinden op het groot- scheepvaartwater. Schagen was als bloeiende marktplaats jarenlang de drijvende kracht achter de kanaalplannen. Mét Hoorn voelde het zich in zijn ontwikkeling geremd door de aanwezigheid van de Omringdijk die West-Friesland weliswaar eeuwenlang had beschermd tegen de aanvallen van de zee, maar die het tegelijkertijd afsloot van het moderne waterverkeer en een belemmering vormde voor een vrije ontwikkeling van handel en nijverheid. Kort nadat het Noordhollands Kanaal was gegraven in 1824 begonnen de discussies al over de verbetering van de vaarwegen in West-Friesland. Zoals gebruikelijk in die tijd werden de initiatieven geboren in de kringen van de invloedrijke en handeldrijvende burgerij. Heel wat projecten die wij tegenwoordig als vanzelfsprekend bij de overheid deponeren, werden toen nog gedragen door de welgestelde burgerij. Het particulier initiatief vierde hoogtij en de gemeentebesturen, gedomineerd door diezelfde burgers, steunden veelal deze initiatieven. Het provinciaal bestuur daar entegen hield zich over het algemeen niet erg bezig met aanleg van wegen of kanalen, zeker niet in Noord-Holland. In deze houding van de provincie komt rond de Eerste Wereldoorlog vrij plotseling een verandering. In Noord-Holland was het in het bijzonder de watersnoodramp van 1916 die het provinciaal bestuur aanzette tot activiteiten op het gebied van de droge en natte waterstaat'. Het nutteloze kanaal Misschien is het u al eens opgevallen dat de belangrijkste wegen boven het Noordzeekanaal allemaal van noord naar zuid lopen. Dit heeft een historische oorzaak. Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Alkmaar hebben dit op hun geweten. Doordat zij het vervoer, zowel over het water als over het land, eeuwenlang wilden beheersen, bepaalden deze steden dat al het vervoer via hun steden moest lopen. Goede oostwest-verbindingen hebben 22 Kroniekvan Oudorp juni 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2010 | | pagina 22