geweest. Sonoy heeft het stadsbestuur laten weten 'onvoldoende invloed te hebben op de bestuurders van de omliggende dorpen en gehuchten' van Alk maar. Hij doelde hierbij ongetwijfeld op het grafelij ke gebied alwaar in en bij de kerk van Oudorp Don Frederik zijn hoofdkwartier had. Onbetwist is dat het wassende water de belangrijkste reden was waarom de Spanjaarden de strijd uiteindelijk opgaven en op 8 oktober 1573 de stad Alkmaar lieten voor wat het was. Oudorp ligt bij Alkmaar. Ergo: Bij Alkmaar begint de victorie! Proces godsdienstvrijheid in gang gezet De tweede ontwikkeling om Oudorp in de positie te doen komen voor de kwalificatie 'bakermat van de godsdienstvrijheid' betreft de opkomst van een vrijzinnige/libertijnse geloofsrichting. Hoewel deze richting in Holland en Zeeland officieel niet was toegestaan, deed dit mede door de steun van de adel toch sluipenderwijs zijn intrede. In het begin van de zeventiende eeuw werd dit problematisch toen in 1603 de vrijzinnig- georiënteerde c.q. libertijnse predikant Arminius met de nodige moeite als hoogleraar theologie bij de universiteit in Leiden werd benoemd. In Alkmaar was begin 17e eeuw de libertijnse predikant Venator werkzaam en ook in Bergen, Egmond en Schoorl, alsmede in dorpen rond Schagen waren reeds enkele libertijnse predikanten te vinden, onder wie een tweetal met de naam Volkertsz. Mogelijk is er sprake van een familieverband met een priester in Koedijk, Jacob Folckaerts zoons, die rond 1535 in een huis naast de kerk in Koedijk - dus gelegen in het grafelijke gebied - woonde. Dit familieverband zou wel eens de reden kunnen zijn geweest dat in 1603 een zekere Aris Volkertsz, woonachtig aan het Verdronkenoord te Alkmaar en van beroep scheepmaker, werd benaderd om door Venator tot libertijnse predikant te worden opgeleid. Deed de plaatsing van Arminius bij de universiteit in Leiden al de nodige stof opwaaien, gaandeweg werd de oppositie van de zijde van de calvinisten over het groeiende aantal libertijnse predikanten steeds heviger en zodanig dat de overheid er zich uitdrukkelijk mee ging bemoeien. Arminius zette zijn denkbeelden op papier, hetgeen resulteerde in 'de zogenaamde stellingen van Arminius'. Hierop werden de twee partijen uitgenodigd een synode te houden met het gerezen conflict als belangrijkste agendapunt. De calvinisten pasten echter de tactiek van vertraging toe, wetende dat Arminius ernstig ziek was en niet lang meer zou leven. De zaak bevond zich nu in een impasse, zelfs na intensieve overheidsbemoeienis vanuit Den Haag. In 1608 was de opleiding van Aris Volkertsz voltooid en kwam er met hem een nieuwe libertijnse predikant beschikbaar. In Oudorp was nog steeds de door de prins in 1573 aangestelde baljuw Simon van Veen actief en de kerk nog niet van een predikant voorzien. Aangezien een zoon van Venator getrouwd was met een dochter van de baljuw, moet de plaatsing van Aris Volkertsz snel beklonken zijn geweest. En nog maar juist op tijd, want Arminius overleed al vrij spoedig daarna en wel op 19 oktober 1609. Oudorp ligt bij Alkmaar. Ergo: Bij Alkmaar begint de godsdienstvrijheid! De beroeping van Aris Volkertsz betekende de lont in het kruitvat van zowel de religieuze als de openbare wereld. De term burgeroorlog is zelfs gevallen. Het land zou nog lang in beroering blijven, maar daarover wellicht in een volgende Kroniek. Frits Hoeksema Kroniek van Oudorp 2007 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2007 | | pagina 16