zijn voorstellingen ook in het mediterrane licht.
Maar ook religieuze onderwerpen komen in zijn
werk naar voren. Alleen zijn ze in het Hollandse
landschap geplaatst, zoals de Barmhartige Sama
ritaan of de Verleiding.
De tekenende Oudes is een heel andere kun
stenaar dan de schilderende Dirk. Zijn schet
sen zijn vaak heel raak en met enkele lijnen
de essentie van het onderwerp treffend. Vlotte
schetsen met een duidelijk handschrift. Soms
zijn het zelfs een soort karikatuurtjes. Vaker
nog landschappen in een paar lijnen met wat
arceringen. Kopstudies of dierstudies, ze zijn er
allemaal. Soms is direct duidelijk welke schets er
is verwerkt tot een schilderij.
Er tekende aan de Randersdijk 10 nog iemand.
Zoon Jaap. Hij is een noeste werker met kleur
potlood. Heel precies en explosief kleurrijk zijn
de 'portretten' van dorpen in Noord-Holland.
Altijd feestelijk, altijd vreemd en altijd vrolijk.
Volgens de catalogus van zijn schetsen is het
echt monnikenwerk geweest. Uren en uren zat
Jaap Oudes te werken aan de tekeningen op
groot formaat.
De schatten van vader en zoon Oudes zijn in
het bezit van de Stichting Dirk en Jaap Óudes,
waarvan de familie Oud uit Mierlo de bestuur
ders zijn. Zij waren bevriend met Jaap Oudes,
De familie Oud was de drijvende kracht achter
de tentoonstelling in Bergen en de stichting was
opdrachtgever voor het prachtige boek dat bij
die tentoonstelling is verschenen.
Pieter van Wigcheren
Oudorpy gezien door Dirk Oudes
Collectie Stichting Dirk en Jaap Oudes, Mierlo
Kroniek van Oudorp
2006
45