zijn voorstellingen ook in het mediterrane licht. Maar ook religieuze onderwerpen komen in zijn werk naar voren. Alleen zijn ze in het Hollandse landschap geplaatst, zoals de Barmhartige Sama ritaan of de Verleiding. De tekenende Oudes is een heel andere kun stenaar dan de schilderende Dirk. Zijn schet sen zijn vaak heel raak en met enkele lijnen de essentie van het onderwerp treffend. Vlotte schetsen met een duidelijk handschrift. Soms zijn het zelfs een soort karikatuurtjes. Vaker nog landschappen in een paar lijnen met wat arceringen. Kopstudies of dierstudies, ze zijn er allemaal. Soms is direct duidelijk welke schets er is verwerkt tot een schilderij. Er tekende aan de Randersdijk 10 nog iemand. Zoon Jaap. Hij is een noeste werker met kleur potlood. Heel precies en explosief kleurrijk zijn de 'portretten' van dorpen in Noord-Holland. Altijd feestelijk, altijd vreemd en altijd vrolijk. Volgens de catalogus van zijn schetsen is het echt monnikenwerk geweest. Uren en uren zat Jaap Oudes te werken aan de tekeningen op groot formaat. De schatten van vader en zoon Oudes zijn in het bezit van de Stichting Dirk en Jaap Óudes, waarvan de familie Oud uit Mierlo de bestuur ders zijn. Zij waren bevriend met Jaap Oudes, De familie Oud was de drijvende kracht achter de tentoonstelling in Bergen en de stichting was opdrachtgever voor het prachtige boek dat bij die tentoonstelling is verschenen. Pieter van Wigcheren Oudorpy gezien door Dirk Oudes Collectie Stichting Dirk en Jaap Oudes, Mierlo Kroniek van Oudorp 2006 45

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2006 | | pagina 44