Dirk Oudes aan het werk in de molen van Floor Pauw in Oudoip, potloodtekening Jaap Oudes. Collectie Stichting Dirk en Jaap Oudes, Mierlo zijn werk zijn mensen en dieren. Altijd vanuit een hoger perspectief. Rond 1937 had de eerste bescheiden expositie plaats in de WIGO-studio, een winkel in Alkmaar waar de groep 'Doorwer ken' wat schilderijen kon ophangen. Er kwam niemand kijken. Rond de kerst van 1937 had Oudes een eenmanstentoonstelling en dat viei wel op bij de kunstcritici. Ondanks het feit dat Oudes niet veel reisde, kwam hij wel onder invloed van schilders in het verre buitenland te staan. Vincent van Gogh was er een van. Daar heeft hij nog mee gecorres pondeerd. Hij kwam via een kennis in contact met dc Nederlandse schilder. Die kennis Selly Koning bracht ook enkele werken van Oudes naar Parijs. Dat werk trok de aandacht van de Franse schilder Bauchant, die plotseling bij Oudes voor de deur stond en een week bleef logeren. Bowien vervulde in deze de taak van tolk, want Oudes sprak geen vreemde talen. Bauchant maakt een schilderij van het Kanaal en het Victoriepark, dat wereldberoemd zou worden onder de titel Le canal d'Alkmaar, dat in Tokyo is terechtgekomen. De invloed van Vincent van Gogh is in die pe riode nadrukkelijk in het werk van Dirk Oudes aanwezig. Hij schilderr ook zonnebloemen a la Vincent. Maar toch net een beetje anders en net een beetje meer eigen. Toch lijken ze ook op die van de man uit Arles. Later zou ook Picasso invloed hebben op de beeldtal van Dirk Oudes, alleen Oudes maakte er toch weer iets eigens van. Intussen trok de klokkenmaker uit Oudorp door de provincie. Hij schetste en schilderde dat het een lieve lust was. Zijn kleuren worden steeds lichter. Hij gebruikt niet veel linnen, nee liever een paneel of hardboard om schilde rijen op te maken. Inspiratie doet hij ook op uit tijdschriften. Immers met het vorderen van de jaren wordt het beeld van het buitenland in tijdschriften aangeboden. Dirk Oudes gebruikt dat voorbeeld op zijn eigen manier en plaatst Kroniek van Oudorp 2006 44

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2006 | | pagina 43