Dirk Oudes aan het werk in de molen van Floor Pauw in Oudoip,
potloodtekening Jaap Oudes. Collectie Stichting Dirk en Jaap Oudes, Mierlo
zijn werk zijn mensen en dieren. Altijd vanuit
een hoger perspectief. Rond 1937 had de eerste
bescheiden expositie plaats in de WIGO-studio,
een winkel in Alkmaar waar de groep 'Doorwer
ken' wat schilderijen kon ophangen. Er kwam
niemand kijken. Rond de kerst van 1937 had
Oudes een eenmanstentoonstelling en dat viei
wel op bij de kunstcritici.
Ondanks het feit dat Oudes niet veel reisde,
kwam hij wel onder invloed van schilders in het
verre buitenland te staan. Vincent van Gogh
was er een van. Daar heeft hij nog mee gecorres
pondeerd. Hij kwam via een kennis in contact
met dc Nederlandse schilder. Die kennis Selly
Koning bracht ook enkele werken van Oudes
naar Parijs. Dat werk trok de aandacht van de
Franse schilder Bauchant, die plotseling bij
Oudes voor de deur stond en een week bleef
logeren. Bowien vervulde in deze de taak van
tolk, want Oudes sprak geen vreemde talen.
Bauchant maakt een schilderij van het Kanaal
en het Victoriepark, dat wereldberoemd zou
worden onder de titel Le canal d'Alkmaar, dat in
Tokyo is terechtgekomen.
De invloed van Vincent van Gogh is in die pe
riode nadrukkelijk in het werk van Dirk Oudes
aanwezig. Hij schilderr ook zonnebloemen a la
Vincent. Maar toch net een beetje anders en net
een beetje meer eigen. Toch lijken ze ook op die
van de man uit Arles.
Later zou ook Picasso invloed hebben op de
beeldtal van Dirk Oudes, alleen Oudes maakte
er toch weer iets eigens van.
Intussen trok de klokkenmaker uit Oudorp
door de provincie. Hij schetste en schilderde
dat het een lieve lust was. Zijn kleuren worden
steeds lichter. Hij gebruikt niet veel linnen,
nee liever een paneel of hardboard om schilde
rijen op te maken. Inspiratie doet hij ook op
uit tijdschriften. Immers met het vorderen van
de jaren wordt het beeld van het buitenland in
tijdschriften aangeboden. Dirk Oudes gebruikt
dat voorbeeld op zijn eigen manier en plaatst
Kroniek van Oudorp 2006 44