SCHEURING OF KLEURING Het dilemma van Alkmaar S&W u"n East \rv lesland jCj Cot Okievburr/ vcmt Brcmi ft hof Wrccllt j MpVUr Beiil. I Wim tR of Munster c. at Oktober 1571 vond in Einden, Oost-Friesland, de 'grote synode'plaats, waar ook de bekende Alktnaarse bage- preker Jan Arentsz aanwezig was. Hij verzette zich bier aanvankelijk tegen de voorgestelde strakke kerkorde, maar bij zwichtte tenslotte voor de druk teneinde een scheuring binnen de gereformeerde gelederen te voorko men. Alkmaar werd tijdens de synode aangewezen als contact- kerk voor de gereformeerden boven de grote rivieren, bet geen een grote verantwoordelijkheid betekende. Echter, in principe werd Alkmaar hierdoor vrijwel buitenspel gezet om aan het bovenvermelde besluit van de Staten gevolg te geven. Ook was deze houding in conflict met het streven naar godsdienstvrijheid door prins Willem van Oranje. Op de eerste vrije Statenvergadering te Dordrecht in juli 1572 werd de vrijheid van godsdienst vastgesteld. Dat dit besluit niet tot een snelle en eenvoudige invoering heeft geleid is ons genoegzaam bekend. Maar dat verwikkelingen in en bij Alkmaar in de periode 1573-1618 van doorslaggevende betekenis zijn geweest om uiteindelijk in 1848 tot volledige godsdienstvrijheid via de grondwet te komen, is voor de meesten van ons nieuw. Een recentelijk gehouden onderzoek naar de bewoning van een uit omstreeks 1520 daterend rijksmonument aan het Verdronkenoord in Alkmaar heeft dermate veel informatie opgeleverd, dat met een grote mate van betrouwbaarheid een reconstructie kan worden gemaakt van het beginproces tot het verkrijgen van de vrijheid van godsdienst, een van onze fundamentele vrijheden. Hiervoor doen wij even een stap terug in de tijd, en we! naar het jaar 1571. Twee min of meer in eikaars verlengde liggende ontwikkelingen noopten prins Willem van Oranje, begin 1573, om maatregelen te treffen om zijn nagestreefde doelen onder controle te houden. Het was duidelijk dat de Spanjaarden op korte termijn Alkmaar zouden belegeren. En Alkmaar was kwetsbaar, omdat de vestingwerken nog niet waren voltooid. Bovendien was voor maart-april in Alkmaar een gewestelijke synode gepland, waar ongetwijfeld de kerkorde op de agenda zou sraan. De prins zocht uit voorzorg voor beide zaken zijn oplossing buiten de stad Alkmaar. Op 27 februari 1573 stelde hij hoogst persoonlijk, mer voorbijgaan aan de toenma lige graaf van Holland Filips II, een baljuw met grote bevoegdheden aan over een direct aan Alkmaar grenzend grafelijk gebied, juist voorbij de Fricsebrug. Deze 'staatsgreep' zou bepalend blijken voor de vorming van ons huidige kerk en staatsbestel. Wat de prins reeds verwachtte, gebeurde in derdaad: de synode in Alkmaar sprak zich uit voor een kerk uitsluitend in haar gereformeerde gedaante. Jan Arentsz heeft op deze synode de kerkorde en de eenheid van het kerkelijk gezag met vuur verded igd. Enkele maanden later verschenen de Spanjaar den voor Alkmaar en betrok Don Frederik, de zoon van Alva, zijn hoofdkwartier in en bij de kerk van Oudorp (huidige De Terp) in her grafelijke gebied. De twee nagestreefde doelen van de prins kwamen nu in tijd en plaats bij elkaar, in en bij Alkmaar, Jan Arentsz' rol was al spoedig uitgespeeld, bij overleed een week na bet begin van het beleg. De door de prins aange stelde baljuw zou echter voor beide problemen, voor een op termijn doeltreffende, oplossing zorgen. Kroniek van Oudorp 2006 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2006 | | pagina 15