Driekwart eeuw dorpstoneel De toneelkunst in Europa kent een hele lange traditie. Zij vind haar oorsprong in het oude Griekenland en deed na duizenden jaren en vele stromingen mede Ou dorp aan. Ook hier gingen jonge jongens en meiden bij het toneel. Ver voor de Tweede Wereldoorlog werd er in Oudorp reeds toneel gespeeld. Aan de wieg hiervan stonden de zogenaamde Gezellen. Deze zijn afgeleid van de in Duitsland ontstane Gezellenverent gingen. Sint Josephscbooi, de huidige katholieke basis school 'de Regenboog'. Men leverde binnen deze Oudorpse organisatie een bijdrage aan de katholieke vorming van de man. Dit nield in dat men veel aandacht schonk aan historisch bewustzijn, zelfvertrouwen, levenslust, vreugde, verantwoordelijkheid en solidariteit. En men dacht bij gezellen aan gezellig bij elkaar zijn. Lichamelijke ontwikkeling en culturele vorming stonden eveneens hoog in bet vaandel. Zo is de Oudorpse voetbalclub Kolping Boys indirect uit de Sint Jozef gezellcnvcrenigïng ontstaan en is het bekend dat door de Sint Jozef Gezellen toneelvoorstellingen werden gegeven. Oude leden van de Sint Jozefgezellen wisten ons te vertellen dat naast voetbal en toneel, het gezellig samenzijn ook zaken inhield als: biljar ten, een kaartje leggen, sjoelen en een drankje drinken. Hoewel voor wat betreft het laatste was voor het oude patronaatsgebouw alleen een vergunning Verlof B afgegeven. Antoon Coolen De toneelstukken, die door de gezellen werden opgevoerd, waren praktisch allemaal van de hand van Antoon Coolen, een van dc bekendste Nederlandse schrijvers van romans en novelles, vertellingen en sprookjes, toneel- en openlucht spelen. De bekendste waren o.a Kinderen van ons volk (1933), De vreemdeling (1935) en De klokken gieter (1940). Twee bekende regisseurs in die tijd waren Ab Tarn is en Gert Meijering. In de gemengde toneelgroep, een gegeven dat in die tijd niet veel Adolf Kolping Zij namen daar in de 19e eeuw vooral door Adolf Kolping een grote vlucht. Kolping werd geboren in 1813 in Kerpen bij Keulen. Hij was priester en pionier op bet gebied van bet rooms-katholieke sociale verenigingsleven. Als kapelaan was hij werkzaam in Eberfeld bij Wuppertal en leerde daar de katholieke gezellenveremgïngen kennen die in 1846 gesticht waren door de onderwijzer Gregor Breuer. Drie jaar later richtte Kolping zeifin Keulen een gezellenvereniging op en van daaruit wist hij de gezellen ver enigingen uit te laten groeien tot een internationaal wijdver breide organisatie. Doel hiervan was een bijdrage te leveren aan de godsdienstige, sociale en culturele vorming van werkende jongens en mannen. Het begrip 'gezellen' moet je bekijken door de bril van de 19e eeuw. Het waren bijvoorbeeld knechten, handwerkslieden en ambach tsgezellenNet als Adolf zelf schoenmakersgezel was geweest. Bij de dood van priester Kolping in 1868 telde de organisatie wereldwijd 418 verenigingen met circa 25.000 leden. Vanuit Duitsland deden ook in Nederland de gezel lenverenigingen hun intrede, die hier in 1868 geïntroduceerd waren door de priester H. van Nispen tot Sevenaer. Tot aan de Tweede "Wereldoorlog kenden ze een periode van grote bloei. In bet kleine Oudorp bestond in de dertiger jaren ook een gezel lenvereniging, de Sint jozefgezellenvereniging. Die had zijn thuishaven in een vleugel van de- Kroniek van Oudorp 2006 12 Tot Oudorp's Plezier

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek van Oudorp | 2006 | | pagina 11