Ondertussen ontstonden er overal steun-
Via de wethouder cultuur van de gemeen-
V.
v;
jaar gebeurde dat ook met amateur kun
stenaars. Later werden deze activiteiten
verplaatst naar De Hartenheem, een cen
trum voor lichamelijk- en verstandelijk be
perkten. Met als doel de bewoners van het
dorp en van De Hartenheem met elkaar te
laten integreren.
Ondertussen had ze gehoord van het
Jan Coenen centrum in Oss. Die stichting
maakte reizende tentoonstellingen voor
kleuters. Ze heeft deze tentoonstellingen
vijf keer naar Heemskerk weten te halen.
De scholen waren inmiddels gewend dat
er ieder jaar een expositie werd georga
niseerd door haar. Kinderen van klas 5 en
6 mochten vier of vijf kunstwerken (uit de
gemeentelijke kunstcollectie) uitzoeken
en die bleven dan het hele jaar in de school
hangen. Een mooie manier om kinderen te
leren kijken naar kunst en ook te laten be
denken wat zij nou mooi vonden!
We zijn inmiddels, met al deze activiteiten,
ergens beland in de jaren tachtig.
te Heemskerk kreeg ze het verzoek om
Kunst in Beeld te brengen in het gemeen
tehuis aldaar. Hij vond dat ze daar wel ge
schikt voor was, en ongetwijfeld had hij
haar creatieve activiteiten gevolgd. Een
heel leuke klus!
In
st
Er
hf
Ze
w
er
vc
te
m
Zc
ee
rir
se
D<
Ec
P
v<
Ei
la
01
P'
di
rr
di
m
Z<
hi
gi
M
de
wi
ro
m
Pr
m
Cc
He
Bc
tic
Kortom, haar kennis stapelde zich op in de
praktijk en om haar honger naar cultuur te
stillen, ging ze twee jaar kunstgeschiede
nis studeren bij de Volksuniversiteit.
Om weer in het studieritme te komen van
een reguliere school ging ze, eind jaren
tachtig, ook nog eens MBO Cultureel Werk
doen op de Karthuizer Academie in Am
sterdam. Het café 'De Blaffende Vis' in de
Jordaan, vlakbij de Academie, werd een
geliefd plekkie naast haar studie.
Van 1990 tot 1994 studeerde ze HBO Kunst
en Cultuur bij de Hogeschool Holland in
Diemen, met 'museaal' als afstudeerrich
ting. Tijdens haar studie liep ze stage bij
Ferry Walberg, die regionaal museumcon
sulent in Zuid-Kennemerland was.
44