Ondertussen ontstonden er overal steun- Via de wethouder cultuur van de gemeen- V. v; jaar gebeurde dat ook met amateur kun stenaars. Later werden deze activiteiten verplaatst naar De Hartenheem, een cen trum voor lichamelijk- en verstandelijk be perkten. Met als doel de bewoners van het dorp en van De Hartenheem met elkaar te laten integreren. Ondertussen had ze gehoord van het Jan Coenen centrum in Oss. Die stichting maakte reizende tentoonstellingen voor kleuters. Ze heeft deze tentoonstellingen vijf keer naar Heemskerk weten te halen. De scholen waren inmiddels gewend dat er ieder jaar een expositie werd georga niseerd door haar. Kinderen van klas 5 en 6 mochten vier of vijf kunstwerken (uit de gemeentelijke kunstcollectie) uitzoeken en die bleven dan het hele jaar in de school hangen. Een mooie manier om kinderen te leren kijken naar kunst en ook te laten be denken wat zij nou mooi vonden! We zijn inmiddels, met al deze activiteiten, ergens beland in de jaren tachtig. te Heemskerk kreeg ze het verzoek om Kunst in Beeld te brengen in het gemeen tehuis aldaar. Hij vond dat ze daar wel ge schikt voor was, en ongetwijfeld had hij haar creatieve activiteiten gevolgd. Een heel leuke klus! In st Er hf Ze w er vc te m Zc ee rir se D< Ec P v< Ei la 01 P' di rr di m Z< hi gi M de wi ro m Pr m Cc He Bc tic Kortom, haar kennis stapelde zich op in de praktijk en om haar honger naar cultuur te stillen, ging ze twee jaar kunstgeschiede nis studeren bij de Volksuniversiteit. Om weer in het studieritme te komen van een reguliere school ging ze, eind jaren tachtig, ook nog eens MBO Cultureel Werk doen op de Karthuizer Academie in Am sterdam. Het café 'De Blaffende Vis' in de Jordaan, vlakbij de Academie, werd een geliefd plekkie naast haar studie. Van 1990 tot 1994 studeerde ze HBO Kunst en Cultuur bij de Hogeschool Holland in Diemen, met 'museaal' als afstudeerrich ting. Tijdens haar studie liep ze stage bij Ferry Walberg, die regionaal museumcon sulent in Zuid-Kennemerland was. 44

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 44