i
Foute boel bij West-Graftdijk
1
1.
'(J
i
ek
41
voor de Sibilla III, en maakt direct water. De kapitein heeft de tegenwoordigheid van
geest om het schip naar de (Starnmeer)kant te manoeuvreren. In allerijl wordt de Rijper
brandweer opgetrommeld om met een pomp het gevaarte drijvende te houden, maar
het is al te laat. Het schip zinkt, maar doordat het dicht bij de kant ligt, niet helemaal. De
Sibilla II komt nagenoeg ongeschonden uit de strijd, er zit alleen maar een gaatje in de
boeg en het roer is een beetje krom. De weg langs West-Graftdijk, destijds een belang
rijke oost-westverbinding, heeft hier nog het bruggetje. Dit werd In de volksmond het
Messchaert-bruggetje genoemd, en liep ook flink schade op. Door de botsing raakte de
achtersteven uit koers en ramde het leuningwerk. Snijbranders en lasapparaten moes
ten eraan te pas komen om de boel weer te fatsoeneren.
Al met al kwam het allemaal nog goed af. De tanker was geladen met brandstof en dit
was voor hetzelfde geld zo het kanaal ingelopen, of erger nog.Jn brand gevlogen. De
volgende dag heeft een drijvende bok van de marine de tanker gelicht. Lachende derde
in dit verhaal was Teun van den Beidt. Zijn scheepswerf mocht de boel weer repareren.
Het is woensdag 3 oktober 1956 als een volgeladen tanker van de Koninklijke Marine
richting Alkmaar vaart in de bocht bij West-Graftdijk, ter hoogte van café Vislust. De ka
pitein, L.L. van der Vliet, zit net aan het middagmaal in de roef, als zich een geweldige
klap voordoet. De vanuit Alkmaar opstomende motortanker Sibilla III, ruim twee keer het
scheepstonnage van de marinetanker, zet zich volop in de flank. De tanker is geen partij
Snapt u daar ook niets van..? Is de zee zo groot, en dan toch spelen twee schepen het
klaar om tegen elkaar aan te varen. Het Noordhollandsch Kanaal bij West-Graftdijk is een
stuk smaller, dus de vergelijking gaat enigszins mank, maar toch gebeurde het hier ook,
met alle gevolgen van dien.
fa
de
er
rs
)e
id
:h
nt
k-
a-
al
li
et
in
ie
iw
Ja
in
ie,
en
in
er
3S
f i js’~