en
4?
'9.
Route naar de hoogspanningsmasten
De betonnen brug zoals deze was, gefotografeerd in juli 2013.
ael
19
en
brachten een aantal keer per jaar hout,
vrachtrijder Jaap Molenaar uit De Rijp, die
een (dagelijkse) transportdienst tussen
Alkmaar en De Rijp onderhield, bracht de
goederen van groothandels zoals Schuur
man, Rolff en De Wildt. De melk werd dage
lijks bij de veehouders opgehaald in bus
sen, door de melkwagens van melkfabriek
De Prinses uit Ursem en/of Neerlandia uit
Stompetoren. In 1950 was men begonnen
met de bouw van een aantal woningwet
woningen (eerste steen gelegd door Dirk
Driessen op 22 februari 1950), het brengen
van de materialen zal ook tijdelijk extra
vrachtverkeer hebben betekend.
Rond 1968 werd de ijzeren wipbrug ge
ramd door een betonmixer. Door deze aan
rijding was de brug onherstelbaar bescha
digd. De gemeente handhaafde het oude
fundament van de brug uit 1885, maar liet
de bovenbouw slopen. In de periode sep
tember tot december 1968 werd de brug
vervangen door een plat, breed, betonnen
exemplaar. Dat was ook wel nodig, want in
1969 werd er door de Eilandspolder een
tracé van hoogspanningsmasten aange
legd. Een klus die veel zwaar verkeer met
zich meebracht
Maar 'open' kon deze betonnen brug niet
meer, met als gevolg dat veeboeren als
Hartog en Keppen werden afgesloten van
de Eilandspolder voor het transport van
hun hooi. Een praam met koeien ging nog
wel, en ook mest naar het land brengen
of met het schuitje te melken gaan, bleef
mogelijk. Dat de Eilandspolder bereikbaar
bleef, was ook voor de binnenvissers 'Bol-
lie'en Tinus Kieft van belang.
er
88
ud
dt
>at
le
an
en
te
eg
en
in
kt,
de
rijf
re
in
er
en
Al-
let
tie
og
g-
an
st,
nt
rel
ze
ot
j|-