en 4? '9. Route naar de hoogspanningsmasten De betonnen brug zoals deze was, gefotografeerd in juli 2013. ael 19 en brachten een aantal keer per jaar hout, vrachtrijder Jaap Molenaar uit De Rijp, die een (dagelijkse) transportdienst tussen Alkmaar en De Rijp onderhield, bracht de goederen van groothandels zoals Schuur man, Rolff en De Wildt. De melk werd dage lijks bij de veehouders opgehaald in bus sen, door de melkwagens van melkfabriek De Prinses uit Ursem en/of Neerlandia uit Stompetoren. In 1950 was men begonnen met de bouw van een aantal woningwet woningen (eerste steen gelegd door Dirk Driessen op 22 februari 1950), het brengen van de materialen zal ook tijdelijk extra vrachtverkeer hebben betekend. Rond 1968 werd de ijzeren wipbrug ge ramd door een betonmixer. Door deze aan rijding was de brug onherstelbaar bescha digd. De gemeente handhaafde het oude fundament van de brug uit 1885, maar liet de bovenbouw slopen. In de periode sep tember tot december 1968 werd de brug vervangen door een plat, breed, betonnen exemplaar. Dat was ook wel nodig, want in 1969 werd er door de Eilandspolder een tracé van hoogspanningsmasten aange legd. Een klus die veel zwaar verkeer met zich meebracht Maar 'open' kon deze betonnen brug niet meer, met als gevolg dat veeboeren als Hartog en Keppen werden afgesloten van de Eilandspolder voor het transport van hun hooi. Een praam met koeien ging nog wel, en ook mest naar het land brengen of met het schuitje te melken gaan, bleef mogelijk. Dat de Eilandspolder bereikbaar bleef, was ook voor de binnenvissers 'Bol- lie'en Tinus Kieft van belang. er 88 ud dt >at le an en te eg en in kt, de rijf re in er en Al- let tie og g- an st, nt rel ze ot j|-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 19