R< ra rü R< Wel toestemming, geen nieuwe brug 18 gesprek in de raad van de gemeente Zuid en Noord-Schermer. Op 5 november 1958 besluit men tot wegverbetering van het Zuideinde en tot de aanleg van een nieuwe brug ter ver- Over de brug was het autoverkeer nog te overzien. Het was geen doorgaande weg en de bewoners aan het Zuideinde hadden nog maar in beperkte mate een personen auto. Het vrachtvervoer was ook beperkt. van de vaartuigen op de helling vond nog plaats tot omstreeks 1988. Voor de beeldvorming: in 1970 werden er aan de laatste praam. Vrachtwagens van Eecen uit Oudkarspel Een bovenaanzicht van de brug uit 1929. bi vr et Al g< m lij sc D St m w Di vt vr vletjes en schuitjes) meer gebouwd. Al leen de verhuur (dat was ruim 150 jaar het vember van dat jaar de goedkeuring krijgt gebruik geweest) en de jaarlijkse reparatie van Gedeputeerde Staten van Noord-Hol- land, gaat de vervanging niet door. Het bestuur van de Eilandspolder staat na melijk op het standpunt dat wanneer ter nog zeventien pramen verhuurd - in 1988 plaatse een vaste brug wordt aangelegd, stopte de verhuur van en het onderhoud deze een doorvoerwijdte van vier meter moet krijgen. Het gevolg hiervan zal dan zijn dat de brug- hoofden moeten worden verplaatst, hetgeen neerkomt op een geheel nieuwe brug. Deze wordt dan begroot op fl. 38.000 gul den. Dus besluit men geld te reserveren voor een verbete ring van de brug, hetgeen begroot wordt op een bedrag van fl. 6852.44 gulden. Dat het polderbestuur zich met de brug be moeide, is wel logisch. De voorstellen van de gemeente hadden namelijk gevolgen vanging van de oude ophaalbrug in het voor o.a. de eerdergenoemde veeboeren. Zuideinde van Grootschermer. Het kwam erop neer dat de bestaande ophaalbrug Weinig verkeer aan het Zuideinde vervangen werd door een vaste brug. De wegverbetering werd begroot op fl. 30.166 gulden en het vervangen van de brug op fl. 15.134 gulden.Op het zelfde moment speelde de aankoop van gronden voor het nieuwbouwplan van de huidige Naast een aantal veehouders was alleen de Freek Wiedijk Jansz. straat. schuitenmakerij en het elektriciteitsbedrijf van Pilkes er gevestigd. De schuitenmake rij met helling was als activiteit steeds min der van belang en vanaf 1960 werden er In die tijd is de heer W.J. Driessen burge- geen nieuwe houten vaartuigen (pramen meester, en is Freek Wiedijk Jz. wethouder Hoewel de begroting van 1958 op 19 no fl

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 18