R<
ra
rü
R<
Wel toestemming, geen nieuwe brug
18
gesprek in de raad van de gemeente Zuid
en Noord-Schermer.
Op 5 november 1958 besluit men tot
wegverbetering van het Zuideinde en tot
de aanleg van een nieuwe brug ter ver-
Over de brug was het autoverkeer nog te
overzien. Het was geen doorgaande weg
en de bewoners aan het Zuideinde hadden
nog maar in beperkte mate een personen
auto. Het vrachtvervoer was ook beperkt.
van de vaartuigen op de helling vond nog
plaats tot omstreeks 1988.
Voor de beeldvorming: in 1970 werden er
aan de laatste praam.
Vrachtwagens van Eecen uit Oudkarspel
Een bovenaanzicht
van de brug uit 1929.
bi
vr
et
Al
g<
m
lij
sc
D
St
m
w
Di
vt
vr
vletjes en schuitjes) meer gebouwd. Al
leen de verhuur (dat was ruim 150 jaar het
vember van dat jaar de goedkeuring krijgt gebruik geweest) en de jaarlijkse reparatie
van Gedeputeerde Staten van Noord-Hol-
land, gaat de vervanging niet door.
Het bestuur van de Eilandspolder staat na
melijk op het standpunt dat wanneer ter nog zeventien pramen verhuurd - in 1988
plaatse een vaste brug wordt aangelegd, stopte de verhuur van en het onderhoud
deze een doorvoerwijdte van vier meter
moet krijgen. Het gevolg hiervan zal dan
zijn dat de brug-
hoofden moeten
worden verplaatst,
hetgeen neerkomt
op een geheel
nieuwe brug. Deze
wordt dan begroot
op fl. 38.000 gul
den.
Dus besluit men
geld te reserveren
voor een verbete
ring van de brug, hetgeen begroot wordt
op een bedrag van fl. 6852.44 gulden. Dat
het polderbestuur zich met de brug be
moeide, is wel logisch. De voorstellen van
de gemeente hadden namelijk gevolgen
vanging van de oude ophaalbrug in het voor o.a. de eerdergenoemde veeboeren.
Zuideinde van Grootschermer. Het kwam
erop neer dat de bestaande ophaalbrug Weinig verkeer
aan het Zuideinde vervangen werd door
een vaste brug.
De wegverbetering werd begroot op fl.
30.166 gulden en het vervangen van de
brug op fl. 15.134 gulden.Op het zelfde
moment speelde de aankoop van gronden
voor het nieuwbouwplan van de huidige Naast een aantal veehouders was alleen de
Freek Wiedijk Jansz. straat. schuitenmakerij en het elektriciteitsbedrijf
van Pilkes er gevestigd. De schuitenmake
rij met helling was als activiteit steeds min
der van belang en vanaf 1960 werden er
In die tijd is de heer W.J. Driessen burge- geen nieuwe houten vaartuigen (pramen
meester, en is Freek Wiedijk Jz. wethouder
Hoewel de begroting van 1958 op 19 no
fl