b-
--
De wipbrug op het Zuideinde
Toegang tot de Eilandspolder
ie
It.
jr
Zuidschermer ontwikkelde zich zo langs
een dijk of weg die halverwege werd door
sneden door een sloot. In dit waterrijke
gebied hadden deze een belangrijke rol,
zowel in het vervoer van personen, als in
het transport van goederen. Vanaf het eer
ste begin waren beide gedeeltes van het
Zuideinde al verbonden door een brug.
Over de houten brug die daar tot het jaar
1885 lag, is weinig bekend. Was het een
ophaalbrug of een hoge brug waar pra
men met hooi gemakkelijk onderdoor
konden varen?
Wel weten we dat de gemeente Zuid- en
Noord Schermer in 1885 besluit om een ij
zeren ophaalbrug (of ook wel 'wipbrug') te
laten bouwen.
De brug wordt gebouwd door Gerrit Sloot-
en (Graft 24-01-1880) als zoon van timmer
man Jacob Slooten en diens vrouw Maar-
tje Bruin.
Uit een stamboom blijkt dat de familie
Slooten al een paar generaties aan Groot-
schermer waren verbonden in de rol van
timmerman en (later) schilder.
De brug was niet alleen belangrijk voor de
bewoners, maar ook voor een aantal vee
boeren (o.a. de heren Keppen en Hartog),
daar de toegang tot hun boerenbedrijf ge
bonden was aan de sloot langs hun erf. Zij
hadden hun bedrijf aan de westzijde van
de dorpsstraat en moesten daardoor via
deze brug naar hun land in de Eilandspol
der.
Als men er met een praam hooi onder door
moest, dan werd de brug daarvoor met de
hand omhoog getrokken. Door de balans
stuiterde de brug wel eens. Zelf herinner ik
me dat het 'opengaan' een spektakel was.
Wij vonden het heel leuk als de brug weer
naar beneden ging en we probeerden dan
snel naar boven te lopen.
In de jaren vijftig van de vorige eeuw was
de brug en de conditie van het wegdek op
het Zuideinde regelmatig onderwerp van
De nog 'mastloze' oostkant van
Grootschermer. Om hier te komen
was de wipbrug van cruciaal belang.
in
d-
jn
de
n-
d.
n
t-
n
4,
ie
■n
.0
ir.